Piața globală de artă a atins o valoare estimată de 57,5 miliarde de dolari în 2024, evidențiind importanța acesteia ca o clasă de active. Cu toate acestea, caracteristicile sale, cum ar fi evaluările subiective și opacitatea, o fac vulnerabilă la utilizarea ca instrument pentru spălarea banilor și investiții criminale. Într-un articol publicat de profesoara Guergana Guintcheva și profesorul Bertrand Monnet, se subliniază că achiziționarea și revânzarea operelor de artă pot fi folosite pentru a spăla bani, având în vedere natura sa relativ nereglementată.
Experții estimează că între 2% și 5% din PIB-ul global este spălat anual, iar piața de artă se remarcă prin lipsa de transparență și evaluări subiective, fiind considerată una dintre cele mai puțin reglementate piețe în ceea ce privește combaterea spălării banilor. După traficul de droguri și arme, comerțul cu opere de artă este a treia cea mai profitabilă sursă de finanțare a activităților ilegale.
Un exemplu notabil este cazul unui tablou de Jean-Michel Basquiat, care a fost trecut prin vamă cu o factură ce declara valoarea sa la doar 100 de dolari, în ciuda faptului că valoarea reală era de 8 milioane de dolari. Această tranzacție a fost parte a unei scheme de spălare de bani orchestrate de un fost bancher brazilian, evidențiind modul în care piața de artă poate fi implicată în activități ilicite.
În plus, spălarea banilor în lumea artei implică două roluri esențiale: generarea de venituri ilicite prin opere contrafăcute sau vânzarea de piese furate și utilizarea operelor de artă autentice pentru curățarea fondurilor obținute ilegal. Procesul de spălare a banilor se desfășoară în trei etape: investiție, stratificare și integrare, transformând „banii murdari” în „bani curați” care se integrează în economia legală.
Piața de artă este adesea vizată de crima organizată datorită vulnerabilităților sale, precum opacitatea și anonimatul care caracterizează tranzacțiile. Aceste trăsături facilitează activitățile ilegale, cum ar fi spălarea banilor prin vânzarea de opere de artă contrafăcute sau furate. În acest context, infractorii pot utiliza galeriile și casele de licitații pentru a-și ascunde intențiile și a obține fonduri pentru activități ilegale.
Un exemplu reprezentativ este o operațiune majoră desfășurată în Europa în 2024, care a dus la confiscarea a peste 2.000 de opere de artă contrafăcute, generând o pierdere estimată de 200 de milioane de euro. Această situație subliniază riscurile asociate cu vânzările private, unde proveniența și identitatea vânzătorilor sunt rareori divulgate, creând oportunități pentru spălarea banilor.
De asemenea, companiile fantomă sunt frecvent utilizate pentru achiziția operelor de artă, ascunzând astfel adevărații beneficiari și complicând urmărirea originii fondurilor de către autorități. Această stratificare a banilor prin diverse conturi contribuie la crearea unui lanț complex care îngreunează identificarea activităților ilegale.
Reglementări și măsuri de combatere a crimei organizate în arta
În ultimii ani, cadrul de reglementare al pieței de artă a devenit mai strict. Directiva a șasea a Uniunii Europene privind combaterea spălării banilor impune acum profesioniștilor din domeniu să verifice identitatea clienților și să monitorizeze tranzacțiile care depășesc 10.000 de euro. În SUA, proiectul de lege privind integritatea pieței de artă include obligații specifice pentru sectorul de artă, axate pe combaterea spălării banilor și raportarea activităților suspecte.
Muzeele au, de asemenea, un rol important în sensibilizarea publicului cu privire la aceste probleme. Expoziții recente, cum ar fi cea din Milano din 2024, care a inclus opere de artă legate de crima organizată, contribuie la creșterea conștientizării și la educarea vizitatorilor despre riscurile asociate cu piața de artă.
Piața internațională de artă este un teren fertil pentru activitățile de spălare a banilor, datorită complexității și opacității sale. Deși au fost înregistrate progrese recente în reglementare, aceste măsuri rămân insuficiente pentru a aborda problemele fundamentale ale lanțului valoric al artei, cum ar fi lipsa de transparență, corupția și lacunele de reglementare în porturile libere.
Este esențial ca autoritățile publice să recunoască importanța artei, atât din perspectiva cetățenilor, cât și în termenii puterii soft. Aceasta poate încuraja implementarea unor măsuri mai eficiente și crearea unei culturi a transparenței și responsabilității în domeniu.