Problemele metroului uşor clujean: lipsa fondurilor şi a autorizaţiilor
Asociaţia Pro Infrastructură a transmis, miercuri, că metroul uşor clujean se află într-o situaţie critică, lipsind atât finanţarea, cât şi proiectul tehnic finalizat, ceea ce duce la absenţa autorizaţiei de construire. Această situaţie este considerată „îngrijorătoare”, având în vedere incapacitatea Primăriei Cluj-Napoca de a gestiona investiţii majore.
Antreprenorul general Gülermak, care a primit un avans de peste 230 de milioane de euro, a achiziţionat două utilaje pentru săparea tunelurilor, dar acestea „zac dezasamblate”. Cu un ordin de începere emis pe 1 septembrie 2023, metroul nu dispune de finanţare asigurată, de proiect tehnic finalizat şi, prin urmare, de autorizaţie de construire, în ciuda promisiunilor abundente.
Potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură, Primăria Cluj-Napoca a achitat un avans de 232 milioane de euro, bani proveniţi de la Guvernul Ciolacu, către Gülermak. Organizaţia a subliniat că, deşi există un plan estimat de 1,8 miliarde de euro pentru finalizarea proiectului, Primăria nu a reuşit să pregătească documentele necesare şi a scos proiectul de pe PNRR, mutându-l verbal pe Programul Transport, fără a depune cererea de finanţare.
În plus, din alocarea de 1,2 miliarde de euro disponibilă, doar magistrala M4 din Bucureşti are contract de finanţare semnat. Primarul Emil Boc nu pare să se grăbească să asigure o parte din restul de 1,5 miliarde de euro necesari pentru metroul clujean, în condiţiile în care spaţiul disponibil în Programul Transport este limitat.
Asociaţia Pro Infrastructură a evidenţiat faptul că Gülermak a investit o parte din avans în două TBM-uri, estimate la 30 de milioane de euro, dar acestea sunt de asemenea inoperabile, fără conexiuni la surse de apă şi energie electrică. Criticile se îndreaptă către Primăria Cluj-Napoca, care este acuzată de incapacitatea de a gestiona investiţiile majore, precum metroul, trenul metropolitan şi centura metropolitană.
De asemenea, Asociaţia a subliniat că există semnale că Gülermak nu îşi îndeplineşte angajamentele, iar Primăria continuă să transmită informaţii încurajatoare clujenilor, fără a avea un plan concret pentru realizarea proiectului. Această situaţie subliniază preocupările legate de transparenţa şi eficienţa gestionării proiectelor de infrastructură în Cluj-Napoca.
Problemele Metroului Clujean: Fără Finanțare și Autorizație
Asociația Pro Infrastructură a subliniat dificultățile întâmpinate în proiectul metroului clujean, menționând că studiul de fezabilitate livrat este deficitar, generând blocaje în procesul de proiectare.
Organizația solicită transparență în gestionarea proiectului, acces la ședințele de progres și angajarea unui manager competent și responsabil, care să reprezinte beneficiarul în relația cu antreprenorii și supervizorii.