Constructorii auto din Europa scapă de amenzi pentru emisiile de CO2
Statele membre ale Uniunii Europene au aprobat o relaxare a noilor limite privind emisiile de CO2 pentru autoturisme, oferind astfel producătorilor auto mai mult timp pentru a îndeplini obiectivele climatice ale blocului comunitar.
Conform reglementărilor anterioare impuse de Comisia Europeană, producătorii auto erau obligați să plătească amenzi dacă emisiile medii ale vehiculelor înmatriculate depășeau limitele stabilite. Această situație a devenit problematică în contextul vânzărilor de vehicule electrice (EV) care au rămas sub așteptări, ceea ce a determinat riscuri semnificative pentru mulți dintre acești producători.
Noua decizie le oferă constructorilor auto un termen suplimentar de trei ani pentru a se conforma normelor de emisii, astfel încât amenzile nu vor fi impuse imediat. Producători precum Volkswagen, Mercedes, și BMW nu vor fi obligați să plătească amenzi în cazul în care depășesc țintele de emisii de CO2 în acest an, cu condiția să se încadreze sub limita UE în anii următori.
De asemenea, Comisia Europeană a propus o modificare a regulamentului referitor la standardele de performanță pentru emisiile de CO2, introducând o măsură de flexibilitate pentru perioada 2025-2027. Această abordare permite evaluarea performanței producătorilor pe parcursul a trei ani, stabilind o medie a emisiilor, ceea ce le oferă posibilitatea de a compensa eventualele depășiri de emisii anuale.
Aceste măsuri sunt menite să susțină industria auto în tranziția către o mobilitate mai curată, contribuind astfel la obiectivele de reducere a emisiilor stabilite la nivelul Uniunii Europene, care vizează o mobilitate cu emisii zero până în 2050.
Constructorii auto din Europa scapă de amenzi pentru emisiile de CO2
Recent, un amendament adoptat de statele membre ale Uniunii Europene permite producătorilor auto care nu își îndeplinesc obligațiile de reducere a emisiilor de CO2 în acest an să compenseze printr-o reducere mai rapidă a emisiilor în următorii doi ani. Această măsură oferă un răgaz industriei auto, care a făcut lobby intens pentru schimbarea regulilor, mai ales în contextul scăderii vânzărilor de vehicule electrice din anul precedent.
Relaxarea obiectivelor pe termen scurt ridică, totuși, întrebări cu privire la fezabilitatea țintelor viitoare ale UE. Până în 2035, toate mașinile noi vândute trebuie să fie full-electrice, iar o analiză privind atingerea acestui obiectiv este așteptată să fie finalizată în a doua jumătate a anului.
Această măsură face parte dintr-un plan de sprijin pentru industria auto, anunțat de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Criticată de ecologiști, măsura permite evaluarea emisiilor pe o perioadă de trei ani, din 2025 până în 2027, în locul unei analize anuale, oferind astfel un răgaz constructorilor care nu au atins obiectivele stabilite și scutindu-i de penalități până la termenul limită de 31 decembrie 2025.
Textul a fost adoptat în sesiune plenară la Strasbourg cu 458 de voturi pentru, 101 împotrivă și 14 abțineri. Printre principalii beneficiari ai acestei schimbări se numără grupurile Volkswagen, Stellantis și Renault. Ecologiștii avertizează că relaxarea regulilor ar putea întârzia lansarea pe piață a vehiculelor electrice accesibile, esențiale pentru consumatorii europeni, în special a celor care costă sub 25.000 de euro.