Modificarea traseului Autostrăzii Brașov-Bacău pentru investiția Romarm
Autoritățile au decis să modifice traseul inițial al Autostrăzii A 13 Brașov-Bacău, ca urmare a solicitărilor Ministerului Economiei, această reproiectare fiind esențială pentru o investiție strategică a companiei Romarm. Schimbările vor avea loc în zona municipiului Brașov.
Recent, echipa de la Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a avut discuții cu primarii comunelor brașovene Hărman, Sânpetru și Prejmer pentru a analiza variantele de traseu. Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat importanța colaborării cu comunitățile locale și proiectanții pentru a identifica cele mai bune soluții.
În cadrul întâlnirilor de lucru, s-au discutat constrângerile de mediu, cum ar fi halda de cenușă, spitalul și aerodromul din Sânpetru, precum și zona protejată de la Dealul Lempeș. Se ia în considerare construirea unui tunel de 400-600 de metri pentru a respecta cerințele de mediu în această zonă.
În perioada următoare, specialiștii CNIR, împreună cu proiectanții Studiului de Fezabilitate, vor organiza întâlniri cu autoritățile locale din județul Covasna pentru a continua evaluarea traseului autostrăzii.
Schimbări în Traseul Autostrăzii Brașov-Bacău
Traseul autostrăzii Brașov-Bacău va fi modificat pentru a respecta condițiile generate de existența arii naturale protejate, zone rezidențiale și autorizații de construire în vigoare. Această revizuire este esențială pentru a permite desfășurarea investițiilor strategice ale Romarm în zonă.
În județul Brașov, traseul va porni din nordul municipiului Codlea, unde va fi construit un nod rutier ce va conecta autostrăzile Ploiești – Brașov, Brașov – Făgăraș și Brașov – Bacău. Traseul va traversa localitățile Sânpetru, Hărman și Prejmer, continuând spre județul Covasna.
Progresul Studiului de Fezabilitate
Până în prezent, s-au forat aproximativ 5.500 de metri liniari pentru studiul geotehnic al autostrăzii, cu un progres de 1.500 de metri comparativ cu măsurătorile anterioare. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a verificat mobilizarea prestatorului Consitrans S.R.L., care se ocupă de realizarea studiului de fezabilitate.
În județul Brașov, la Codlea, au început forajele geotehnice pentru structuri, cu adâncimi de până la 30 de metri. Lungimea totală estimată a traseului, care va traversa județele Brașov, Covasna și Bacău, este de 162,5 kilometri, iar finalizarea studiului de fezabilitate este estimată pentru septembrie 2024.
Conectarea cu Alte Autostrăzi
Sectorul Brașov-Bacău al Autostrăzii A13 se va conecta cu viitoarea Autostrada Sibiu-Făgăraș-Brașov printr-un nod de mare viteză în zona Codlea și cu Autostrada Moldovei – A7 în zona Bacăului, la Răcăciuni.
Finanțarea Proiectului
În ianuarie, CNIR a depus o aplicație de finanțare pentru proiectul „Elaborare studiu de fezabilitate autostrada Brașov-Bacău”, cu o valoare estimată de 97,08 milioane lei (inclusiv TVA), în cadrul Programului Transport 2021-2027. Scopul acestui proiect este de a îmbunătăți conectivitatea rutieră și de a dezvolta o rețea TEN-T durabilă și eficientă.
Schimbarea traseului autostrăzii Brașov-Bacău pentru o investiție strategică
Autostrada Brașov-Bacău va suferi modificări în traseul său pentru a sprijini o investiție strategică a Romarm. Contractul pentru finalizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii are o valoare de 81 milioane lei și o durată de 24 de luni, începând din septembrie 2024.
Prestatorul, Consitrans S.R.L., este deja implicat în activități de foraje geotehnice în județul Covasna, în zona orașului Târgu Secuiesc, unde au realizat peste 3000 de metri liniari de foraje. Studiul de fezabilitate cuprinde un studiu și proiect geotehnic, un studiu topografic, un studiu arheologic și documentația de mediu necesară pentru stabilirea traseului final al viitoarei autostrăzi.
Sectorul Brașov-Bacău (162 km) al Autostrăzii A13 se va conecta cu viitoarea Autostradă Sibiu-Făgăraș-Brașov printr-un nod de mare viteză în zona localității Codlea și, în zona Bacăului, la Răcăciuni, cu Autostrada Moldovei – A 7. Proiectul este inclus în Planul Investițional al României 2021-2030 și face parte din coridorul de conectivitate ”Carpatia”.
Solicitarea de finanțare pentru acest proiect a fost depusă la Autoritatea de Management din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, având o valoare totală estimată de 97.082.000,32 lei, din care contribuția Uniunii Europene este de 32.653.387,89 lei, reprezentând 40% din valoarea eligibilă.
Contractul de finanțare va putea fi semnat după finalizarea etapelor de evaluare și selecție, conform Ghidului Solicitantului pentru Programul Transport (PT 2021 – 2027).