Probabilitatea prăbușirii unui avion pe centrala nucleară Cernavodă
Austria a adresat o întrebare României privind riscurile asociate cu prăbușirea unui avion implicat în conflictul dintre Rusia și Ucraina sau a unei aeronave de la baza militară NATO Mihail Kogălniceanu, asupra depozitului intermediar de combustibil ars de la centrala nucleară Cernavodă. Această întrebare survine în contextul analizei efectelor potențiale ale unui astfel de eveniment catastrofal, conform datelor prezentate de Profit.ro.
Consultările internaționale privind impactul proiectului
În cadrul procedurii de retehnologizare a reactorului 1 și a extinderii depozitului intermediar de combustibil ars, România a purtat consultări cu patru țări: Ungaria, Ucraina, Bulgaria și Austria. Aceste consultări au fost inițiate conform Convenției ONU de la Espoo din 1991, care stipulează evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalier.
Bulgaria a solicitat includerea unor condiții în acordul de mediu pentru prevenirea impactului asupra fluviului Dunărea și a populației locale, în timp ce Ucraina a cerut clarificări privind indicatorii calitativi și cantitativi ai apelor uzate industriale deversate de centrala Cernavodă, precum și impactul acestora asupra florei și faunei Dunării.
Pe de altă parte, Ungaria nu a avut observații sau solicitări suplimentare, ci a apreciat eforturile României de a traduce documentația necesară.
Probabilitatea prăbușirii unui avion pe centrala nucleară Cernavodă
Austria a subliniat, în observațiile sale adresate României, că nu poate fi exclus scenariul teoretic al prăbușirii unui avion asupra depozitului intermediar de combustibil ars (DICA) de la Cernavodă. Aceasta a adăugat că instituirea unei zone de excludere aeriană deasupra amplasamentului centralei nucleare este irelevantă, având în vedere războiul în apropiere. Viena a cerut Bucureștiului rezultate ale analizei unui astfel de scenariu, inclusiv în cazul în care aeronava provine de la baza militară NATO Mihail Kogălniceanu.
Analizele efectuate au concluzionat că structura modulului de stocare MACSTOR din beton este compactă și robustă, având rezerve de rezistență semnificative și o marjă de siguranță ridicată. Aceste caracteristici limitează daunele potențiale induse de un impact al unei aeronave asupra DICA. Probabilitatea prăbușirii unei aeronave, atât pentru cele civile, cât și pentru cele militare, este estimată la mai puțin de 1E-8 evenimente pe an (1E-8 = 0,00000001).
De asemenea, a fost realizată o analiză deterministă conservatoare privind prăbușirea unei aeronave pe depozitul de combustibil uzat, în scopul planificării de urgență. Această analiză a presupus diverse tipuri de aeronave, atât civile, cât și militare, prăbușindu-se accidental pe depozit, în ciuda probabilității extrem de scăzute a unor astfel de evenimente.
Probabilitatea prăbușirii unui avion asupra centralei nucleare Cernavodă
Analizele deterministe efectuate au evidențiat că, în cazul unei prăbușiri a unei aeronave, urmată de un incendiu care ar afecta depozitul de combustibil, expunerea potențială a populației din apropierea amplasamentului ar rămâne sub nivelurile standard de intervenție pentru adăpostire (10 mSv) și evacuare (50 mSv). Aceste constatări se bazează pe dozele medii calculate pentru diferite scenarii, având un grad de certitudine de peste 99%, ce indică valori de 100 mSv.
Este important de menționat că analizele tehnice referitoare la diverse scenarii de accident sunt considerate informații sensibile din punct de vedere al securității și, prin urmare, nu sunt disponibile publicului.