Despăgubire pentru românii care au economisit pentru o Dacie
Românii care au depus bani înainte de 1990 la CEC pentru achiziționarea unei Dacii vor primi acum o despăgubire de 21.719,29 lei, conform unui ordin al Ministerului Finanțelor. Această plată se va realiza printr-un titlu de stat emis pe numele BRD, cu scadență în 23 iunie 2025.
Detalii despre despăgubire
Despăgubirea este destinată persoanelor fizice care, înainte de 1 ianuarie 1990, au constituit depozite la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.) pentru achiziționarea de autoturisme. După Revoluție, multe dintre aceste persoane nu au primit mașina comandată și nici banii înapoi. Depozitele lor au fost preluate ulterior de BRD – Groupe Société Générale, iar soluția finală a întârziat zeci de ani.
Modalitatea de plată
Conform ordinului semnat de secretarul de stat Ráduly Róbert-Kálmán, statul emite un titlu de stat cu valoare fixă, ce va fi plătit integral la scadență. Valoarea stabilită pentru despăgubire este echivalentul a aproximativ 4.370 euro, conform cursului din aprilie 2025. Titlul de stat este nenegociabil, nu poartă dobândă, este emis în formă dematerializată și are scadență la 23 iunie 2025.
Gestionarea plății
Ministerul Finanțelor va vira suma în contul BRD, care va gestiona plățile. Apoi, BRD va transfera direct suma către beneficiarii desemnați, adică cei care și-au dovedit calitatea de deponenți CEC. Nu este necesară o cerere nouă pentru cei deja înregistrați, dar persoanele care consideră că au dreptul la despăgubire, dar nu au fost notificate, pot solicita informații de la sucursala BRD care a gestionat contul inițial sau de la Ministerul Finanțelor.
Emisiunea sub formă de titlu de stat asigură o programare financiară stabilă și legală, prevenind dezechilibrele bugetare și oferind o evidență clară a beneficiarilor și sumelor.
Dacia visată înainte de ’90 și compensația de la stat
După o așteptare de 30 de ani, deponenții care au economisit la CEC pentru achiziționarea unui autoturism Dacia pot primi în sfârșit compensația de la stat. Cu toate acestea, suma de 21.719 lei nu este suficientă pentru achiziționarea unui model nou, cum ar fi Dacia Logan, al cărei preț pornește de la aproximativ 10.000 – 12.000 de euro.
În ciuda faptului că banii nu ajung pentru un automobil nou, suma poate fi utilizată pentru achiziția unei Dacii Logan second-hand în stare bună sau pentru a acoperi o parte din costul unei mașini noi prin programul Rabla. De asemenea, deponenții pot folosi acești bani pentru orice alt scop personal, fără a fi condiționați de achiziția efectivă a unui autoturism.
Istoria economiilor pentru Dacia
Înainte de 1990, persoanele care economiseau la CEC pentru Dacia erau, în general, cetățeni care doreau să achiziționeze un autoturism produs în România, cum ar fi Dacia 1300 sau Dacia 1100. Acestea deschideau depozite speciale la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.), iar după acumularea sumei necesare, erau înscrise pe liste de așteptare pentru a primi un vehicul. Oferta era controlată strict de stat, iar livrările se făceau cu întârzieri semnificative.
Mulți dintre acești deponenți au economisit timp de ani, dar nu au mai primit autoturismul din cauza Revoluției din 1989 și a prăbușirii sistemului economic centralizat. Până în prezent, ei nu au fost despăgubiți. Ordinul recent al Ministerului Finanțelor are scopul de a repara această nedreptate istorică și de a compensa așteptările de lungă durată ale acestor persoane.