Ilegalități în Portul Constanța: Concluziile Corpului de Control
Corpului de Control al Prim-Ministrului a realizat o verificare la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC), acoperind perioada 1 ianuarie 2019 – 30 iunie 2024. Raportul de control, finalizat la începutul lunii aprilie, evidențiază nereguli grave în funcționarea companiei.
Printre problemele identificate se numără nerespectarea legislației în ceea ce privește numirea membrilor Consiliului de Administrație (CA) și întârzieri semnificative în derularea procedurilor de selecție pentru aceștia, precum și pentru directorii executivi. Au fost încălcate procedurile de selecție, inclusiv lipsa publicării anunțurilor în presă.
O situație îngrijorătoare a fost Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acționarilor (HAGOA) nr. 1/28.02.2021, prin care a fost numit un membru al CA pentru un mandat de 14 luni, fără a respecta procedura de selecție prevăzută de lege. În perioada 17.12.2018 – 15.04.2021, au fost numite simultan trei persoane în CA, în condițiile în care acestea ocupau deja funcții publice.
De asemenea, s-au constatat încălcări referitoare la termenele de declanșare a procedurii de selecție. De exemplu, posturile de administrator au devenit vacante în 28.01.2020 și 15.04.2021, dar procedura de selecție a fost inițiată abia după un an și două luni, respectiv cinci luni. Conform legislației, aceste proceduri ar fi trebuit să fie declanșate în termen de 45 de zile și finalizate în 150 de zile de la declanșare.
În plus, selecția pentru funcția de director economic al CNAPMC a fost efectuată cu încălcarea legislației, anunțul de selecție nefiind publicat conform cerințelor legale. Această încălcare a fost confirmată și de o decizie a instanței, care a anulat procedura de selecție pentru directorul general al CNAPMC.
Ilegalități în Portul Constanța: Concluziile Corpului de Control
Corpul de Control a identificat multiple ilegalități în Portul Constanța, în special în ceea ce privește respectarea prevederilor legale. Conform OUG nr. 109/2011, au fost încălcate termenele de finalizare a procedurilor, care ar fi trebuit să aibă loc în termen de 150 de zile de la declanșare.
Prejudicii financiare și nereguli în achiziții
Între neregulile constatate se numără prejudicii financiare semnificative și probleme în achizițiile publice. Acestea includ încălcări ale procedurilor legale de evaluare și modificare a contractelor, precum și întârzieri în încheierea contractelor esențiale, generând astfel pierderi financiare considerabile.
Un exemplu notabil este acceptarea de către reprezentanții CNAPMC a subcontractării de către Shipyard ATG Giurgiu SRL a activităților de proiectare către Blue Line SRL, fără a declara intenția de subcontractare la momentul depunerii ofertei. Acordul de subcontractare a fost de 1.380.980 de lei, în timp ce suma plătită de compania de stat a fost de 6.195.320 de lei.
De asemenea, un alt contract cu probleme s-a referit la sistemul de monitorizare TCVI, atribuit direct societății Trident Servicii Mentenanță SA, fără publicarea unui anunț de participare. CNAPMC nu a justificat alegerea procedurii de negociere fără publicare, ceea ce contravine legislației achizițiilor publice.
Deficiențe în managementul serviciilor de siguranță
O altă deficiență a fost neîncheierea contractului pentru serviciul de siguranță – pilotaj nave maritime, ceea ce a generat un prejudiciu de 3.951.063,01 lei. Această situație a fost agravată de utilizarea navei Alezzi fără respectarea normelor portuare, nava neavând alocată dana obligatorie și fiind folosită pentru transport de persoane într-un loc neautorizat.
Propuneri pentru remedierea deficiențelor
Corpul de Control al Prim-Ministrului a formulat recomandări pentru remedierea acestor deficiențe, iar implementarea acestora va fi monitorizată în cadrul acțiunilor de evaluare postcontrol. Raportul complet poate fi consultat online.