Progres Financiar Scăzut pentru Ministerele din PNRR
Conform unui document guvernamental obținut de Profit.ro, Ministerul Agriculturii a înregistrat un progres financiar de 0%, Ministerul Energiei de 4,56%, Ministerul Mediului de 6,99% și Ministerul Sănătății de 11,64%. Aceste ministere au avut cel mai mic progres financiar dintre coordonatorii de reforme și investiții din cadrul PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență).
Media progresului financiar în implementarea investițiilor asumate prin PNRR este de 19,86%. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) subliniază gradul redus de implementare a PNRR, menționând că România mai are la dispoziție doar trei cereri de plată, față de șase programate inițial, până la finalizarea PNRR.
MIPE avertizează că o parte semnificativă din povara financiară pentru proiectele de investiții, care nu vor mai beneficia de fonduri din PNRR, ar putea să fie transferată asupra bugetului de stat, ceea ce ar putea genera presiuni asupra deficitului bugetar.
Până în prezent, România a depus trei cereri de plată, primind fonduri în valoare totală de 9,44 miliarde euro, inclusiv pentru REPowerEU. De asemenea, au fost semnate contracte de finanțare în valoare de aproximativ 44 miliarde euro, din care 25,3 miliarde euro reprezintă finanțare PNRR.
Probleme în Implementarea PNRR
Problemele de implementare a PNRR sunt adesea atribuite lipsei de finanțare, invocată atât de beneficiari, cât și de coordonatorii de reforme și investiții. Beneficiarii finanțați integral de la bugetul de stat se confruntă cu neaprobarea creditelor bugetare, ceea ce le limitează capacitatea de a onora obligațiile de plată. În cazul beneficiarilor privați sau parțial finanțați, întârzierile în plățile cererilor de transfer afectează fluxul de numerar necesar pentru derularea proiectelor.
Progres Financiar Scăzut în Ministerele Cheie
Ministerele Agriculturii, Energiei, Mediului și Sănătății au înregistrat cel mai mic progres financiar dintre coordonatorii de reforme și investiții din cadrul PNRR, cu valori de 0%, 4,56%, 6,99% și, respectiv, 11,64%.
Lipsa finanțării este o problemă majoră pentru beneficiari, care se confruntă cu întârzieri în aprobarea creditelor necesare și a cererilor de transfer. Capacitatea administrativă redusă la nivelul Ministerelor, în special la Ministerul Sănătății, afectează implementarea eficientă a proiectelor, agravând întârzierile și reducând progresul financiar.
De asemenea, întârzierile în evaluarea proiectelor și obținerea avizelor necesare, în special de la autoritățile de mediu, contribuie la stagnarea implementării. Procedurile birocratice complicate și lipsa de personal cu experiență în managementul proiectelor sunt obstacole semnificative pentru beneficiari.
Coordonatorii de Reforme și Investiții au recunoscut că aceste întârzieri sunt cauzate de capacitatea administrativă insuficientă, ceea ce afectează grav progresul atât al Ministerelor implicate, cât și al proiectelor finanțate prin PNRR.
Cel mai mic progres financiar în cadrul PNRR
Ministerul Agriculturii, Ministerul Energiei, Ministerul Mediului și Ministerul Sănătății au înregistrat cel mai mic progres financiar dintre coordonatorii de reforme și investiții din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform raportărilor, Ministerul Agriculturii a avut un progres de 0%, Ministerul Energiei de 4,56%, Ministerul Mediului de 6,99%, iar Ministerul Sănătății de 11,64%.
Cauzele întârzierilor în implementare
Printre factorii care au contribuit la acest rezultat se numără lipsa de interes din partea potențialilor ofertanți și solicitantilor de a participa la procedurile de achiziții publice, precum și termenele scurte pentru implementarea proiectelor. De asemenea, numărul mare de aplicanți eligibili pe anumite investiții face dificilă evaluarea și monitorizarea stadiului proiectelor.
Investițiile care se desfășoară pe suprafețe extinse geografic și cele din ariile naturale protejate Natura 2000 impun timpi îndelungați pentru obținerea acordurilor necesare. Problemele de infrastructură, cum ar fi insuficiența capacității electrice pentru instalarea stațiilor de încărcare, precum și dificultățile din lanțurile de aprovizionare, afectează de asemenea progresul proiectelor.
Concluzii și măsuri propuse
În contextul timpului limitat disponibil pentru implementarea PNRR, măsurile propuse de coordonatorii de reforme și investiții s-au dovedit insuficiente pentru a minimiza riscurile identificate. Este esențial ca toate instituțiile implicate să utilizeze platformele informatice puse la dispoziție de MIPE pentru a asigura un flux informațional eficient și pentru a îmbunătăți gradul de execuție a PNRR.
În urma discuțiilor cu reprezentanții Comisiei Europene, a fost subliniată necesitatea depunerii a maximum trei cereri de plată, în funcție de rezultatele satisfăcătoare în implementarea reformelor și investițiilor asumate prin PNRR.
Progres Financiar Scăzut al Ministerelor în PNRR
Ministerele Agriculturii, Energiei, Mediului și Sănătății au înregistrat cele mai mici progrese financiare în cadrul reformelor și investițiilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform analizei, Ministerul Agriculturii a raportat un progres de 0%, Ministerul Energiei de 4,56%, Ministerul Mediului de 6,99%, iar Ministerul Sănătății de 11,64%.
În acest context, se propune devansarea țintelor și jaloanelor în cadrul cererii de plată nr. 4, pentru a maximiza utilizarea fondurilor nerambursabile. Este esențial să se reducă nivelul de ambiție pentru anumite investiții și să se elimine proiectele problematice sau cele care depășesc termenul de eligibilitate din PNRR.
Până la finalul lunii februarie, se vor organiza întâlniri cu reprezentanții instituțiilor implicate, precum și cu cei ai Băncii Mondiale, pentru a evalua investițiile în funcție de gradul lor de maturitate. Criteriile de evaluare vor include existența contractelor de achiziție publică, avizele și autorizațiile necesare, precum și complexitatea investiției raportată la termenul de implementare rămas.
Deciziile luate în urma acestor analize vor viza eliminarea sau reducerea indicatorilor cantitativi pentru investițiile care nu pot fi realizate până la termenul de eligibilitate din PNRR, respectiv august 2026. Este important de menționat că depășirea termenelor asumate poate genera necesitatea identificării unor surse alternative de finanțare, ceea ce ar putea afecta bugetul de stat.
În plus, în vederea revizuirii planului pentru Comisia Europeană, discuțiile informale cu serviciile CE vor continua, iar calendarele de implementare vor fi transmise pentru finalizarea documentelor programatice.