Problemele Industriei Auto Germane și Impactul Asupra Economiei
Viitorul cancelar va moșteni o serie de dificultăți care afectează producția de automobile, inclusiv costurile ridicate ale energiei și ale forței de muncă, precum și un război comercial iminent. Industria auto, care a fost motorul economic al Germaniei, se confruntă acum cu o criză profundă care afectează întreaga țară, conform analizei realizate de Politico.
Furtuna Perfectă în Industria Auto
Producătorii auto se află într-o „furtună perfectă”, trecând de la motoarele cu combustie, care au definit ingineria germană, la vehicule electrice, unde Germania nu deține tehnologia esențială a bateriilor. Aceștia se confruntă cu o cerere în scădere pentru vehicule electrice în Europa, costuri ridicate și o competiție acerbă din partea rivalilor chinezi. Situația este agravată de amenințările președintelui Statelor Unite, Donald Trump, cu privire la impunerea de tarife care ar putea destabiliza economia bazată pe exporturi a Germaniei.
Impactul Asupra Politicii Germane
Aceste probleme majore din sectorul auto afectează direct politica germană, contribuind la nemulțumirea alegătorilor față de agenda economică a cancelarului Olaf Scholz. Cu o săptămână înainte de alegeri, sondajele arată că alianța conservatoare a lui Friedrich Merz are un sprijin de 29%, în timp ce Partidul Social Democrat (SPD) al lui Scholz se află pe locul al treilea cu 16%. Chiar și o victorie a conservatorilor este puțin probabil să rezolve rapid dificultățile din industria auto.
Perspectiva Economică Sumbre
Concedierile din sector, creșterea economică anemică și sentimentul general de nesiguranță economică contribuie la o atmosferă de tristețe în Germania. Acest context a favorizat ascensiunea partidului de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD), care se află acum pe locul al doilea în sondaje, și a oferit suport pentru alianța populistă de stânga a lui Sahra Wagenknecht.
Provocările Viitoare
Germania se află acum în al treilea an consecutiv de recesiune, iar dificultățile economice își au rădăcinile în problemele din 2019, când au început eforturile de decarbonizare, amenințând industriile tradiționale. De asemenea, China, odată un partener de profituri pentru Germania, a devenit cel mai mare concurent al său, ceea ce complică și mai mult viitorul industriei auto germane.
Prăbușirea economiei germane și impactul asupra industriei auto
Economia Germaniei se confruntă cu o situație dificilă, iar industria auto se află în centrul acestei crize. Cotele de piață ale marilor producători germani de automobile au scăzut semnificativ, pe măsură ce rivalii chinezi își extind influența cu vehicule electrice mai accesibile și cu tehnologii avansate. În 2024, vânzările BMW au scăzut cu 13% în China, iar Mercedes-Benz și Volkswagen au înregistrat scăderi de 7% și 10% respectiv.
Noah Barkin, consilier senior la Rhodium Group, subliniază că dependența producătorilor auto germani de piața chineză le oferă o pârghie Beijingului asupra Berlinului. Această situație complicată afectează strategia președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, de reducere a riscurilor economice legate de China.
În plus, costurile energiei au crescut considerabil din cauza invaziei Ucrainei, ceea ce pune o presiune suplimentară asupra industriei auto. Producătorii germani se confruntă cu cele mai ridicate costuri ale forței de muncă din lume, ceea ce complică și mai mult situația economică.
În perioada 2018-2023, relocarea producătorilor germani de automobile în țări cu costuri mai mici a dus la o scădere de 8% a producției din Germania. Volkswagen a cerut o reducere de 10% a salariilor și a planificat închiderea a trei fabrici, o premieră în istoria companiei. Deși au existat reacții puternice din partea sindicatelor, lucrătorii au acceptat reduceri salariale și de beneficii pentru a menține fabricile deschise.
Industria auto germană se află într-un moment critic, iar viitorul său depinde de capacitatea de a naviga provocările economice și de a se adapta la noile realități de pe piață.
Prăbușirea economiei germane și provocările industriei auto
Industria auto din Germania, cel mai mare angajator din țară, se confruntă cu o situație critică, în special după decizia guvernului de a elimina subvențiile pentru vehiculele electrice. Această schimbare a avut un impact negativ asupra vânzărilor de mașini electrice, intensificând îngrijorările politicienilor și conducătorilor din industrie.
În contextul apropiatelor alegeri, liderii politici, precum Merz, cer o revizuire a planurilor Uniunii Europene de a elimina treptat automobilele cu motor cu combustie până în 2035. Această poziție este susținută și de partide precum AfD și BSW, provocând astfel frământări politice ce ar putea influența viitorul coalițiilor guvernamentale.
Producătorii auto se confruntă cu o provocare existențială, încercând să răspundă la întrebarea dacă expertiza tradițională a Germaniei în inginerie poate genera vehicule electrice competitive, capabile să facă față concurenței din China. Această provocare este amplificată de factori externi, cum ar fi politicile recente din SUA, care pot afecta planificările pe termen lung ale industriei auto germane.
Merz are în față sarcina de a reforma economia germană, una marcată de birocrație excesivă și costuri ridicate. O cooperare mai strânsă cu Bruxelles-ul ar putea fi esențială pentru a sprijini industria auto și a face față concurenței internaționale, subliniind faptul că Germania trebuie să devină parte a soluției pentru a-și salva sectorul industrial.
În ciuda acestor provocări, Merz a exprimat intenția de a oferi o conducere mai puternică în Europa. Însă, rămâne de văzut dacă acest lucru va fi suficient pentru a revitaliza economia germană și a asigura viitorul industriei auto.