Eșecul boicotului din 10 februarie în Constanța
După anunțul boicotului împotriva supermarketurilor, ziua de 10 februarie a fost așteptată cu interes, însă realitatea a demonstrat o situație neașteptată. Parcările marilor centre comerciale din Constanța au fost pline, iar numărul de clienți a rămas ridicat, în special după ieșirea de la locurile de muncă.
La Lidl, Kaufland și Tom, parcările erau aproape pline în jurul orei 16:00, chiar dacă era luni, iar majoritatea românilor obișnuiesc să își facă aprovizionarea în weekend. Imaginile surprinse de clienți au arătat cozi la casele de marcat și rafturi golite, ceea ce sugerează că boicotul nu a fost respectat de mulți dintre români.
Apelul la boicot a fost lansat de Călin Georgescu, care a îndemnat românii să evite supermarketurile timp de o săptămână, alegând în schimb piețele sau magazinele locale. Boicotul a fost inspirat de un protest similar din Croația, dar impactul în România a fost limitat, mulți români alegând să protesteze prin consum.
Reacțiile din spațiul public au fost rapide, cu mii de mesaje pe rețelele sociale în favoarea cumpărăturilor pe 10 februarie. Activista Dana Hering a îndemnat românii să posteze imagini cu steaguri ale Uniunii Europene, promovând astfel apartenența României la piața comunitară. Europarlamentarul Luis Lazarus a criticat boicotul, subliniind că supermarketurile nu sunt de vină pentru problemele economice.
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a avertizat că boicotul ar putea afecta grav producătorii români, având în vedere că majoritatea produselor din retail sunt realizate în România. El a cerut politicienilor să nu creeze dificultăți financiare pentru fermieri și procesatori, subliniind importanța susținerii acestora.
FOTO Eșecul boicotului din 10 februarie
Supermarketurile din Constanța au fost aglomerate pe 10 februarie, în ciuda apelurilor la boicot. Rezultatele acestei zile subliniază că majoritatea cetățenilor din Constanța au fost pragmatici și nu s-au lăsat influențați de aceste apeluri.
Marile lanțuri comerciale, precum Carrefour, au reacționat prin lansarea de campanii de reduceri și promoții speciale, atrăgând un număr și mai mare de clienți. Aceasta demonstrează că supermarketurile continuă să fie principala opțiune pentru consumatori, în ciuda intențiilor de a susține producătorii locali.
Chiar dacă există un sprijin în rândul unei părți a populației pentru producția locală, soluția nu pare să fie izolarea de economia europeană, ci stimularea cooperării în cadrul lanțurilor de distribuție. Impactul real al boicotului a fost aproape inexistent, iar hipermarketurile au rămas la fel de aglomerate ca înainte.