Producția redusă a fabricilor auto din Germania
Industria auto europeană a fost afectată semnificativ de scăderea vânzărilor de automobile în ultimii cinci ani, în special după pandemia de Covid. Această situație a condus la o supracapacitate de producție și, prin urmare, la rate mici de utilizare a fabricilor. În Germania, cea mai mare țară producătoare de vehicule din Europa, Tesla, BMW, Mercedes și Volkswagen au raportat utilizări scăzute ale capacităților de producție în 2024.
Tesla și rata de utilizare a uzinei din Germania
Tesla a înregistrat o scădere semnificativă a vânzărilor pe piața europeană, ceea ce a dus la o producție redusă la uzina din Gruneheide, în apropiere de Berlin. Conform datelor Automobilwoche, Tesla a produs 216.400 de vehicule anul trecut, având o utilizare de doar 58% a capacității uzinei, una dintre cele mai scăzute din industrie. Capacitatea totală a uzinei este de aproape 380.000 de vehicule anual, iar Tesla a vândut 328.000 de vehicule în Europa, cu o scădere de 18% a vânzărilor pentru Model Y, fabricat în Germania.
Problemele altor constructori auto din Germania
BMW a raportat, de asemenea, probleme cu uzina din Leipzig, unde rata de utilizare a fost de 65%, cu o producție de 260.000 de vehicule dintr-o capacitate anuală de 350.000. În uzina din Dingolfing, care produce modele de lux, rata de utilizare a fost de 72%.
Mercedes a înregistrat o rată de utilizare de 68% la uzina din Rastatt, cu o producție de 204.300 de vehicule, înregistrând un declin de 40% în producție. Aceasta fabrică modele de mici dimensiuni, inclusiv A Class și B Class.
Volkswagen a avut cea mai mică rată de utilizare în uzina principală din Wolfsburg, care are o capacitate totală de 565.000 de vehicule anual, dar detalii suplimentare despre producția de anul trecut nu au fost incluse.
Produția uzinelor auto în Europa în 2023
Fabrica Tesla din Germania a funcționat anul trecut la doar 50% din capacitate, provocând tensiuni între conducere și sindicate. Rata de utilizare a uzinei a fost de 72%, aproape de un nivel critic.
În comparație, uzina Dacia din Mioveni a menținut o rată de utilizare de peste 90%, iar uzina Ford Otosan din Craiova a depășit pragul de 90% în 2024, datorită unor investiții semnificative care au crescut capacitatea anuală la peste 270.000 de vehicule.
Conform unei analize realizate de Automobilwoche, din 108 fabrici auto din Europa, 69 au înregistrat o rată de utilizare sub 80% în 2024, ceea ce este sub standardele de profitabilitate obișnuite în industrie. Printre uzinele cu cele mai mari dificultăți se numără Mirafiori din Italia, cu doar 17% rată de utilizare și Villaverde din Spania, parte a grupului Stellantis.
În prezent, 20 de fabrici auto din Europa au fost închise sau operează la capacitate extrem de redusă din cauza lipsei de alocare a modelor, inclusiv Renault Flins, Ford Saarlouis, Fiat Cassino, Renault Novo Mesto și Stellantis Trnava.