Turbulențele din timpul călătoriilor cu avionul, o problemă în creștere
Pe măsură ce schimbările climatice influențează condițiile atmosferice, experții avertizează că zborurile aeriene ar putea deveni din ce în ce mai turbulente. Profesorul Paul Williams, specialist în științe atmosferice la Universitatea din Reading, a declarat pentru BBC că „ne putem aștepta la o dublare sau triplare a intensității turbulențelor severe în întreaga lume în următoarele decenii”.
Experții estimează că, în prezent, durata turbulențelor severe, care este de aproximativ 10 minute, ar putea crește la 20 sau 30 de minute. Aceste turbulențe sunt caracterizate prin mișcări ascendente și descendente ale avionului, care pot exercita o forță suficientă pentru a ridica pasagerii din scaune dacă nu poartă centura de siguranță.
Incidentele și impactul asupra pasagerilor
Estimările arată că în fiecare an au loc aproximativ 5.000 de incidente de turbulențe severe sau mai mari, dintr-un total de peste 35 de milioane de zboruri la nivel global. În 2023, aproape 40% din rănile grave suferite de pasageri au fost cauzate de turbulențe, conform raportului anual de siguranță al Organizației Aviației Civile Internaționale.
Ruta dintre Marea Britanie și SUA, Canada și Caraibe este printre cele mai afectate de aceste fenomene. De asemenea, datele arată o creștere de 55% a turbulențelor severe deasupra Atlanticului de Nord în ultimele patru decenii, de când sateliții au început să observe atmosfera.
Specialiștii subliniază importanța purtării centurii de siguranță pe durata zborului, întrucât turbulențele severe pot duce la accidente care, deși rare, pot avea consecințe grave asupra pasagerilor.
Turbulențele din timpul călătoriilor cu avionul: cauze și explicații
Turbulențele aeriene au devenit mai frecvente și mai severe, iar specialiștii identifică trei cauze principale ale acestora: turbulențe convective, orografice și turbulențe în aer limpede. Turbulențele convective sunt adesea generate de nori sau furtuni, în timp ce turbulențele orografice apar din fluxul de aer în jurul zonelor montane. În contrast, turbulențele în aer limpede sunt cele mai greu de anticipat, deoarece nu pot fi vizibile și pot apărea brusc.
Schimbările climatice contribuie semnificativ la intensificarea acestor turbulențe, în special a celor convective și a celor în aer limpede. O atmosferă mai caldă reține mai multă umiditate, ceea ce duce la furtuni cu fulgere mai intense și, implicit, la turbulențe mai severe. De exemplu, un incident recent a dus la moartea unei persoane și la rănirea a cel puțin 30 de pasageri pe un zbor Londra – Singapore, cauzat de turbulențe extreme deasupra sudului Myanmarului.
Un raport al Biroului de Investigații pentru Siguranța Transporturilor din Singapore a subliniat că avionul se afla în zbor peste o zonă cu activitate convectivă, experimentând 19 secunde de turbulențe extreme, cu o cădere de peste 50 de metri în mai puțin de cinci secunde. De asemenea, un studiu din 2014 a evidențiat că o creștere de un grad Celsius a temperaturii globale este asociată cu o creștere de 12% a numărului de fulgere.
Căpitanul Nathan Davies, pilot de linie comercială, a observat o creștere a celulelor de furtună cu diametrul de 130 de kilometri, un fenomen care ar trebui să fie rar. Aceste celule pot fi evitate, dar turbulențele în aer limpede, cauzate de perturbarea aerului în jurul curentului jet, pot deveni mai frecvente. Viteza vântului în curentul jet variază semnificativ, iar diferențele de temperatură dintre aerul rece din nord și cel cald din sud contribuie la crearea acestor turbulențe.
Turbulențele din timpul călătoriilor cu avionul: O problemă în creștere
Schimbările climatice contribuie la intensificarea turbulențelor din timpul zborurilor, iar specialiștii subliniază că aceasta este o problemă care ar trebui să ne preocupe pe toți. Prof. Williams explică că încălzirea aerului din sudul curentului jet duce la o creștere a diferenței de temperatură, ceea ce determină un curent jet mai puternic și, implicit, turbulențe mai severe.
Peste o cincime dintre adulții din Marea Britanie au declarat că le este frică să zboare, conform unui sondaj recent. Această frică este amplificată de perspectiva unor turbulențe mai intense. Wendy Barker, o pasageră din Norfolk, afirmă că turbulențele mai puternice cresc riscurile de incidente grave.
Impactul economic al turbulențelor
Pe lângă îngrijorările legate de siguranță, turbulențele mai intense au și un cost economic semnificativ pentru companiile aeriene. Conform Avtech, costurile generate de turbulențe severe pot varia între 180.000 și 1,5 milioane de lire sterline pe an pentru fiecare companie aeriană. Aceste costuri includ verificarea și întreținerea aeronavelor după astfel de incidente, daunele cauzate de deviații sau întârzieri, și impactul asupra gestionării traficului aerian.
Eurocontrol a subliniat că devierea din calea furtunilor poate duce la un spațiu aerian mai aglomerat, crescând astfel volumul de muncă pentru piloți și controlorii de trafic aerian. Aceasta nu doar că afectează eficiența zborurilor, dar implică și un consum suplimentar de combustibil și timp.
Concluzie
În concluzie, turbulențele din timpul zborurilor devin o problemă din ce în ce mai frecventă și mai severă, generată de schimbările climatice. Este esențial ca pasagerii și companiile aeriene să fie conștienți de aceste riscuri și să se pregătească corespunzător pentru a asigura siguranța și eficiența călătoriilor aeriene.
Turbulențele din timpul călătoriilor cu avionul: O problemă în creștere
Turbulențele în timpul zborurilor devin din ce în ce mai frecvente și mai severe, iar specialiștii explică faptul că fenomenul se va intensifica în următoarele decenii. Se estimează că, până în 2050, zborurile vor trebui să ocolească din ce în ce mai mult fenomenele meteorologice nefavorabile, cum ar fi furtunile și turbulențele, ceea ce va conduce la creșterea costurilor pentru companiile aeriene și pasageri.
Îmbunătățiri în previzionarea turbulențelor
Previziunile privind turbulențele s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii ani, ajungând la o precizie de aproximativ 75% în ceea ce privește turbulențele din aerul limpede. Aceasta reprezintă o creștere față de 60% acum douăzeci de ani, grație cercetărilor mai avansate.
Aeroporturile utilizează radare meteorologice pentru a detecta furtunile și, înainte de zbor, companiile aeriene elaborează planuri detaliate bazate pe modelare computerizată pentru a identifica zonele cu turbulențe probabile. Deși aceste informații nu sunt 100% precise, ele oferă o imagine clară atunci când sunt combinate cu datele de la alte aeronave și rapoartele controlului traficului aerian.
Strategii de protecție implementate de companiile aeriene
Companii precum Southwest Airlines au început să adopte măsuri pentru a reduce riscurile asociate turbulențelor. De exemplu, au decis să încheie serviciile de bord mai devreme, astfel încât pasagerii să fie așezați cu centurile de siguranță puse, ceea ce poate reduce numărul accidentărilor cauzate de turbulențe cu până la 20%.
În același timp, Korean Airlines a renunțat la servirea tăițeilor în clasa economică din cauza unei creșteri semnificative a raportărilor de turbulențe, ceea ce a crescut riscul ca pasagerii să se ardă.
Inovații tehnologice pentru combaterea turbulențelor
În căutarea unor soluții mai avansate, inginerii au studiat modul în care bufnițele zboară lin în condiții de vânt puternic. Studiile sugerează că un design adecvat al aripilor, inspirat de bufnițe, ar putea ajuta aeronavele să respingă rafalele și turbulențele.
O start-up din Austria, Turbulence Solutions, a dezvoltat o tehnologie care utilizează senzori pentru a detecta aerul turbulent și a activa clapete pe aripi, reducând astfel turbulențele moderate cu până la 80% în aeronavele ușoare.
De asemenea, cercetările recente la California Institute of Technology sugerează că inteligența artificială ar putea reprezenta o soluție viabilă pentru a anticipa și gestiona turbulențele în timp real.
Turbulențele din timpul zborurilor devin mai frecvente și severe
Turbulențele din timpul călătoriilor cu avionul sunt raportate ca fiind din ce în ce mai frecvente și mai severe. Specialiștii, cum ar fi inginerul aerospațial Finlay Asher, subliniază că tehnologiile moderne care ar putea anticipa și contracara aceste turbulențe sunt încă departe de a fi implementate pe avioanele comerciale mari, estimând că acest lucru nu se va întâmpla în următoarele două decenii.
Cu toate acestea, experții asigură că, deși turbulențele pot fi neplăcute, nu reprezintă un motiv de alarmă. Căpitanul Andrew Davies afirmă că turbulențele sunt, în general, mai mult o sursă de disconfort decât un pericol real. Totuși, el recunoaște că experiențele recente l-au făcut să fie mai nervos în legătură cu zborurile, ceea ce l-a determinat să fie mai atent la momentul în care își îndepărtează centura de siguranță.
În concluzie, deși turbulențele devin o preocupare tot mai mare pentru pasageri, specialiștii subliniază că este important să rămânem calmi și să respectăm regulile de siguranță în timpul zborurilor.