Extinderea liniei de metrou M4 din București și controversa companiilor bulgărești
Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4 din București, secțiunea Gara de Nord – Gara Progresul, este în curs de desfășurare, evaluându-se în prezent ofertele depuse de constructori. La această licitație participă trei asocieri de companii, dintre care două sunt bulgărești și se confruntă cu acuzații de corupție.
Una dintre aceste companii bulgărești se află sub ancheta procurorilor europeni, în timp ce cealaltă a fost investigată anterior în România. Proiectul de extindere a magistralei de metrou va avea o lungime de 12 kilometri, incluzând 13 stații și un depou nou construit, iar lucrările sunt estimate să dureze 50 de luni.
Detalii despre licitație și valoarea proiectului
Valoarea totală a investiției pentru acest tronson de metrou este de 17 miliarde de lei, fonduri provenind din surse externe nerambursabile și de la bugetul de stat. Licitația, lansată de Primăria Sectorului 4, are o valoare specifică de 11 miliarde de lei și este împărțită în două loturi: Gara de Nord – Eroii Revoluției 2 și Eroii Revoluției – Gara Progresul.
În prezent, licitația se află în etapa de evaluare financiară, care se va finaliza pe 30 august 2025. Printre asocierile înscrise se numără una condusă de compania turcă GÜLERMAK și alta de Construcții Erbașu, iar al treilea consorțiu include Dogus (Turcia), GP Group (Bulgaria) și Trace Group (Bulgaria).
Controversele legate de GP Group
GP Group, una dintre companiile bulgărești participante, este reprezentată la licitație de Ștefan Totev, a cărui nume a fost implicat într-o anchetă a Parchetului European. Această asociere a stârnit îngrijorări datorită istoriei controversate a companiilor bulgărești în cadrul licitațiilor publice din România.
Gara de Nord – Gara Progresul: Un nou tronson de metrou în București implică o companie acuzată de corupție
Un nou tronson de metrou va fi construit între Gara de Nord și Gara Progresul în București, iar la licitația pentru acest proiect participă compania bulgară GP Group, care este acuzată de corupție în Bulgaria. Conform jurnaliștilor bulgari de la Bird.bg, compania se află sub anchetă pentru un dosar legat de corupție pe fonduri europene, cu un prejudiciu estimat la 94.5 milioane de euro.
Informațiile disponibile sugerează că reprezentantul GP Group a falsificat un document esențial pentru câștigarea unei licitații publice pentru modernizarea unei linii feroviare din Bulgaria. Aceasta nu este prima dată când GP Group este implicată în scandaluri de corupție; în 2018, compania a fost subiectul unui amplu scandal denumit „GPGate”, în care s-a dezvăluit o rețea de consultanță care colabora cu firme de construcție pentru a câștiga contracte din fonduri europene.
De asemenea, investigațiile au scos la iveală că GP Group a facturat prețuri maxime pentru materiale, utilizând însă cantități mai mici decât cele raportate, și că activitatea de pe șantiere era suprastabilită. În urma acestor acuzații, procurorii bulgari au lansat o investigație asupra a doi dintre managerii companiei, suspectați de spălare de bani, ceea ce a dus la interdicția de a participa la licitații publice.
Cu toate acestea, GP Group continuă să fie implicată în proiecte majore, inclusiv construcția rafinăriei Lukoil Neftohim din Burgas și a altor obiective strategice. Acum, participarea sa la licitația pentru tronsonul de metrou din București ridică semne de întrebare cu privire la transparența și integritatea procesului de selecție a contractorilor.
Un nou tronson de metrou în București
Gara de Nord – Gara Progresul este un nou proiect de metrou în capitala României, menit să îmbunătățească infrastructura de transport urban.
Acuzații de corupție în Bulgaria
Recent, s-a aflat că o companie implicată în licitația pentru acest tronson de metrou este acuzată de corupție în Bulgaria. Aceste acuzații ridică semne de întrebare cu privire la integritatea procesului de selecție a contractorilor pentru proiecte de infrastructură din București.