Guvernul bulgar intenționează să crească taxele de drum și vinietele
Guvernul bulgar a anunțat planuri de majorare a taxelor de drum și a vinietelor, ca urmare a scăderii semnificative a veniturilor din aceste surse, care au coborât cu aproape 300 de milioane de leva (aproximativ 153 milioane de euro) anul trecut. Această decizie vine în contextul unui trafic crescut pe drumurile publice.
Premierul bulgar, Rosen Jeliazkov, a subliniat recent importanța colectării veniturilor din taxe rutiere, după ce a solicitat schimbarea directorului Administrației Naționale a Taxelor de Drum, o măsură implementată rapid. Conform datelor furnizate Ministerului de Finanțe, veniturile din taxe rutiere pentru 2024 sunt estimate la 512,6 milioane de leva, o scădere cu 294,8 milioane de leva față de 2023, când s-au încasat 807,4 milioane de leva.
Mai mult, veniturile din taxe sunt cu aproape 66 de milioane de leva mai mici decât în 2022, în ciuda unei creșteri anuale a traficului pe drumurile din Bulgaria de aproape 2%. În total, rețeaua de drumuri naționale a țării a fost parcursă de peste 255 de milioane de autovehicule, dintre care aproape 204 milioane sunt autoturisme.
Transportatorii, care s-au opus întotdeauna majorării tarifelor, nu au fost informați despre planurile de creștere a acestora. Veniturile din taxele de drum sunt esențiale pentru întreținerea și construirea de drumuri și autostrăzi, multe dintre ele aflându-se într-o stare proastă. Guvernul justifică majorarea acestor taxe ca o soluție necesară pentru a aborda problema colectării insuficiente.
Guvernul bulgar propune creșterea taxelor de drum și a vinietelor
Guvernul bulgar, condus de premierul Rosen Jeliazkov, intenționează să crească taxele de drum și vinietele pentru a compensa lipsa de fonduri estimată la peste 150 de milioane de euro. Această măsură vine în contextul în care veniturile din taxe de drum sunt mult sub așteptări, cu o prognoză anuală de 711,5 milioane de leva, comparativ cu estimarea de 1 miliard de leva necesară.
În prezent, taxele de drum din Bulgaria sunt considerate cele mai mici din Europa, fiind cu aproximativ 55% mai mici decât cele din Serbia și de până la 3 ori mai mici decât cele din Grecia, Ungaria și Austria. Această discrepanță evidențiază nevoia de ajustare a sistemului de taxare, în special având în vedere că transportatorii nu plătesc pentru utilizarea unei părți semnificative a rețelei rutiere de clasa a doua și inferioare.
Se estimează că, prin creșterea taxelor de drum, guvernul va obține venituri suplimentare de aproape 199 de milioane de leva, iar prognoza pentru 2026 indică o creștere suplimentară de 52 de milioane de leva din traficul crescut. Cu toate acestea, aceste sume rămân departe de obiectivele financiare stabilite.
De asemenea, se preconizează că prețul vinietelor va reveni la nivelurile din 2021 și 2022, cu vinieta anuală ajungând din nou la 97 de leva, comparativ cu 87 de leva cât costă în prezent. Aceasta se aliniază la o tendință regională, având în vedere că în România vinieta anuală este de 55 de leva.
Guvernul bulgar propune creșterea taxelor de drum și a vinietelor
Guvernul Bulgariei intenționează să implementeze o creștere a taxelor de drum și a vinietelor, în contextul unei lipse de aproximativ 150 milioane euro în buget. Această măsură este justificată de ministrul de Finanțe, Temenujka Petkova, care afirmă că reducerea anterior aplicată a prețurilor vinietelor a fost o „măsură temporară” în urma consecințelor economice ale pandemiei.
Se preconizează că, în 2025, prețurile vinietelor vor reveni la nivelurile anterioare pandemiei, ceea ce va genera venituri suplimentare pentru bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice. Estimările sugerează că aceste creșteri vor aduce 12,4 milioane leva în acest an și 4,1 milioane leva în 2026.
Vicepremierul Grozdan Karadjov a subliniat anterior că Bulgaria se confruntă cu o situație economică dificilă în comparație cu alte sisteme europene, unde se încasează majoritatea taxelor de la vehiculele de marfă. Această discrepanță a generat discuții despre echitatea sistemului de impozitare și despre impactul vehiculelor de pasageri asupra infrastructurii rutiere.