Impactul majorării accizelor asupra transportatorilor din România
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat Ministerului Finanțelor modificarea proiectului de compensare a creșterii accizei la motorină, subliniind că majorările fiscale au determinat transportatorii să se alimenteze în țări vecine precum Ungaria, Croația și Slovenia. Aceasta a dus la pierderi semnificative de venituri din accize și TVA pentru România.
Într-o analiză realizată pentru Digi24.ro, economistul Dragoș Huru a subliniat că efectele acestor majorări nu se limitează doar la buget, ci reprezintă o problemă de strategie economică și competitivitate pe termen lung. UNTRR a afirmat că actualul proiect este insuficient și a cerut extinderea perioadei eligibile pentru rambursare la motorina achiziționată între 31 martie și 31 iulie 2025. De asemenea, organizația a propus o majorare a sprijinului la 60 bani/litru pentru perioada 1 august – 31 decembrie 2025, pentru a restabili competitivitatea României.
Acciza crescută la 509 euro/1000 litri, cu 172 de euro peste pragul minim european, a creat un dezavantaj competitiv pentru transportatorii români. UNTRR a evidențiat că prețul motorinei în România este cu 11–15 eurocenți mai mare față de Ungaria, 21 eurocenți față de Croația și 10–14 eurocenți față de Slovenia, diferențe care afectează marja de profit a firmelor locale.
Transportatorii au avertizat că, în lipsa unor intervenții rapide, baza de colectare a accizelor din România va continua să scadă. De asemenea, întârzierile în rambursările anterioare au fost criticate, UNTRR subliniind că fără o rambursare rapidă și predictibilă, firmele vor continua să se alimenteze în afara țării, ceea ce va duce la pierderi financiare pentru România.
Provocările strategice ale sectorului de transport
Economistul Dragoș Huru a accentuat că impactul fiscal al acestor măsuri este greu de cuantificat fără date clare despre volumul alimentărilor din România. El a afirmat că este esențial să se adopte o politică fiscală coerentă și să se modernizeze procesele bugetare, altfel România riscă să piardă atât venituri, cât și oportunități de dezvoltare.
UNTRR a declarat că rămâne deschisă dialogului cu Ministerul Finanțelor și consideră că aplicarea retroactivă și majorarea sprijinului sunt esențiale pentru a readuce alimentările în țară.
Impactul creșterii accizelor asupra transportatorilor
Transportatorii sunt afectati semnificativ de creșterea accizelor, iar economistul Dragoș Huru subliniază că această măsură nu poate compensa o colectare fiscală slabă. El afirmă că rambursarea accizei nu poate fi eficientizată prin soluții ad-hoc, ci necesită reforme profunde în gestionarea finanțelor statului.
„Nu putem operaționaliza rambursările prin acțiuni făcute în grabă, fără structură. Este nevoie de modernizarea bugetului, de o colectare mai bună a taxelor și de control asupra cheltuielilor”, a declarat Huru pentru Digi24.ro.
Sectorul transporturilor din Uniunea Europeană solicită, de asemenea, reducerea birocrației, digitalizarea procedurilor, tratament egal pentru toți transportatorii europeni și investiții mai mari în infrastructură. Huru a evidențiat două probleme majore pentru România: încasările sunt cu mult sub media europeană, iar cheltuielile sunt realizate fără suficiente mecanisme de control.
El a avertizat că „creșterile de taxe îi lovesc pe cei care deja plătesc, nu pe cei care evită fiscalitatea”, evidențiind impactul negativ pe care majorarea accizelor îl poate avea asupra competitivității sectorului.
Conform datelor INS, anul trecut, transportul intern și de tranzit a crescut cu 0,4%, transportul intern de mărfuri cu 7,7%, iar cel internațional cu 0,7%. Banca Națională a României previzionează o creștere a exporturilor și a serviciilor de transport pentru 2025.