Studiu: Majoritatea burselor acordate în ultimii doi ani şcolari au fost sociale şi de merit
Un studiu realizat la solicitarea Ministerului Educaţiei arată că, în ultimii doi ani şcolari, cele mai multe burse acordate au fost sociale şi de merit. Bursa de merit este cea mai finanţată categorie, în timp ce bursa socială are cei mai mulţi beneficiari.
Participanţii la studiu, inclusiv elevi, părinţi, învăţători, diriginţi şi directori, subliniază efectele pozitive ale burselor asupra reducerii abandonului şcolar şi creşterii motivaţiei pentru învăţare. Peste 70% dintre respondenţi consideră corect pragul de 30% pentru bursele de merit şi de rezilienţă.
Studiul a fost realizat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei între septembrie 2024 şi aprilie 2025, având ca scop investigarea percepţiilor actorilor educaţionali asupra burselor şcolare şi efectelor acestora. Cercetarea a inclus analiza documentară şi un sondaj de opinie administrat online, având un eşantion de 510 unităţi şcolare din România.
Conform datelor Ministerului Educaţiei, în luna martie 2024, au fost acordate aproximativ 1.370.000 de burse, dintre care peste 95% au fost burse sociale şi de merit. Bursa socială a avut cei mai mulţi beneficiari, reprezentând 55,6% din totalul burselor acordate, urmată de bursa de merit, cu 40% din beneficiari.
În luna ianuarie 2025, au fost acordate peste 1.400.000 de burse şcolare, confirmând tendinţa de susţinere a elevilor în situaţii vulnerabile prin alocările bugetare.
Bursele Sociale și de Merit în Ultimii Doi Ani Școlari
Un studiu recent realizat de Ministerul Educației arată că, în ultimii doi ani școlari, cele mai multe burse acordate au fost de natură socială și de merit. Aproximativ 70% dintre elevi au beneficiat de cel puțin o bursă în anul școlar 2023-2024, iar procentul de bursieri este mai mare în clasele cu vulnerabilitate ridicată, unde unii elevi pot beneficia de mai multe burse simultan.
Bursele de merit au fost distribuite mai frecvent în mediul urban, în special în învățământul gimnazial și liceele teoretice, în comparație cu cele vocaționale sau tehnologice. De asemenea, elevii din familii fără vulnerabilități au primit burse de merit în proporție de 93%, comparativ cu doar 35% dintre elevii din familii vulnerabile.
Studiul a arătat că bursele sociale sunt prezente în toate școlile rurale investigate, având o legătură directă cu educația scăzută a părinților; 89% dintre elevii cu părinți cu educație redusă au primit acest tip de bursă. De asemenea, bursele de excelență olimpică și cele tehnologice au fost mai frecvente în mediul urban, sprijinind, în special, elevii din familii vulnerabile.
Impactul burselor asupra elevilor este semnificativ, majoritatea acestora (99,7%) declarând că bursa a avut un efect pozitiv asupra lor, iar două treimi raportează o îmbunătățire a performanțelor școlare. Părinții observă, de asemenea, o creștere a motivației pentru învățare, mai ales la liceu, unde peste 70% dintre ei au remarcat acest aspect.
În concluzie, bursele sociale și de merit au avut un impact considerabil asupra accesului la educație și performanței școlare a elevilor, în special în mediile vulnerabile, contribuind la creșterea motivației și reducerea absenteismului.
Bursele Şcolare: Analiza Acordării în Ultimii Doi Ani
Un studiu recent a evidențiat că, în ultimii doi ani şcolari, cele mai multe burse acordate au fost sociale şi de merit. Aceste burse au avut un impact semnificativ asupra participării şcolare, mai ales în mediul rural, contribuind la reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar.
Cu toate acestea, cadrele didactice au semnalat o creştere a nivelului de stres în rândul elevilor, din cauza presiunii pentru obținerea de note mari, ceea ce a transformat bursele într-un scop în sine, fără a stimula motivația și efortul în învăţare. De asemenea, unii profesori au raportat măsuri coercitive adoptate de părinți pentru a asigura obținerea burselor.
Percepția asupra Pragului de 30%
Referitor la criteriul de acordare a burselor de merit şi de rezilienţă, stabilit la pragul de 30%, majoritatea respondenţilor consideră că acest criteriu este corect, cu 73% dintre directori, 72% dintre diriginţi, 72% dintre elevi şi 73% dintre părinţi susținând această opinie. Totuși, o proporție semnificativă de respondenți, inclusiv 21% dintre profesori și 22% dintre părinți, l-au considerat incorect, în special părinții din mediul urban și diriginții cu experiență mare.
În plus, bursa de rezilienţă pentru medii de până la 7 este percepută ca fiind prea permisivă, ceea ce ar putea diminua motivația elevilor pentru excelență. Există, de asemenea, îngrijorări cu privire la echitatea și impactul acestor burse asupra motivației elevilor, cu diferențe observate între mediul rural și cel urban.
Recomandări pentru Îmbunătățirea Acordării Burselor
Respondenții au propus mai multe măsuri pentru îmbunătățirea sistemului de burse, printre care:
- Clarificarea rolului bursei de rezilienţă ca măsură de susţinere a performanţei sau de sprijin social;
- Simplificarea aspectelor administrative privind acordarea burselor, inclusiv standardizarea documentaţiei;
- Realizarea unor activităţi de informare adaptate nevoilor beneficiarilor;
- Îmbunătăţirea instrumentelor digitale pentru gestionarea burselor;
- Revizuirea responsabilităţilor instituţionale în gestionarea burselor sociale;
- Asigurarea resurselor umane şi materiale necesare pentru o gestionare eficientă a burselor.
Aceste măsuri sunt esenţiale pentru a sprijini atât elevii, cât şi cadrele didactice în procesul de educaţie.