Îndoctrinarea elevilor ruși în școli
În contextul invaziei Rusiei în Ucraina din februarie 2022, Vladimir Putin a inițiat o bătălie pe frontul educațional, transformând școlile în instrumente de propagandă și îndoctrinare militară. Profesorul Pavel Talankin, dintr-un liceu din Karabash, a observat cum instituțiile de învățământ au fost acaparate de militarizare și naționalism. Acesta a fost solicitat să documenteze implementarea unei directive Kremlinului, care viza formarea unei generații ultranaționaliste pregătite să se alăture armatei în lupta împotriva Ucrainei.
Talankin, fiind împotriva invaziei, a decis să surprindă impactul războiului asupra copiilor din Rusia. „Am știut imediat că acest lucru trebuie păstrat pentru înregistrarea istorică”, a declarat el. Materialele sale au fost transformate într-un documentar emoționant intitulat „Mr Nobody Against Putin” (Dl. Nimeni împotriva lui Putin), care a câștigat Premiul Special al Juriului la festivalul de film Sundance.
În documentar, Talankin arată cum copiilor li se ordonă să mărșăluiască cu steagul rusesc și să participe la activități care promovează valorile patriotice. De asemenea, veteranii de război, inclusiv foști membri ai grupului paramilitar Wagner, vizitează școlile pentru a predica „valori patriotice”. Din 2022, Moscova a investit sume considerabile pentru a pregăti o nouă generație dispusă să își sacrifice viața în serviciul militar.
Talankin afirmă că „școlile sunt unul dintre principalele locuri în care se răspândește propaganda” și subliniază că fascismul poate prinde rădăcini în rândul copiilor. Această situație evidențiază îndoctrinarea ideologică a adolescenților, un aspect esențial al regimului totalitar pe care Rusia tinde să îl impună.
Îndoctrinarea elevilor ruși în contextul militarizării școlilor
În cadrul unei campanii de transformare a instituțiilor de învățământ din Rusia în instrumente de militarizare, președintele Vladimir Putin a afirmat: „Războaiele nu sunt câștigate de comandanți, ci de profesori”. Această declarație subliniază importanța rolului educatorilor în propagarea ideologiei militante.
Profesorii sunt obligați să se conformeze noilor directive, iar unii dintre ei, precum Abdulmanov, profesor de Istorie și susținător al lui Putin, îmbrățișează noile metode de predare. Totuși, există și educatori care se simt constrânși să devină propagandiști, temându-se de repercusiuni. Talankin, un educator, a mărturisit că mulți profesori nu doresc să participe la aceste schimbări, dar se simt prinși într-o capcană.
Un aspect alarmant al acestei militarizări este modul în care educația devine propagandă. Talankin a subliniat că „oamenii studiază pentru a deveni profesori și visează să educe copiii, apoi se văd obligați să răspândească propagandă”. Această situație este agravată de condițiile economice dificile, unde locurile de muncă sunt rare, iar mulți profesori nu pot renunța la carierele lor pentru a-și susține principiile.
În sălile de clasă, adesea se desfășoară o simulare pentru camerele de luat vederi, iar elevii sunt instruiți să recite răspunsuri predefinite. Talankin a descris această realitate ca fiind „un sat Potemkin”, subliniind că, deși aspectele externe sunt regizate, efectele militarizării sunt foarte reale.
Impactul pe termen lung al propagandei militare este resimțit în rândul elevilor, mai ales în cazul celor mici, care consideră că tot ceea ce spune profesorul este adevărat. Deși studenții mai mari pot fi mai sceptici, Talankin a observat că unii dintre foștii săi colegi au semnat contracte militare și s-au îndreptat spre Ucraina, iar unii dintre ei s-au întors acasă în sicrie.
Decizia lui Talankin de a documenta aceste realități l-a făcut ținta autorităților, obligându-l să fugă din Rusia. În ciuda reacțiilor mixte din partea comunității sale, el speră că filmul său va ajunge la cât mai mulți oameni din Rusia, pentru a-i ajuta să înțeleagă adevărata dimensiune a acestei probleme.