Industria auto în fața unei crize de aprovizionare cu pământuri rare
Industria auto se confruntă cu o panică generalizată din cauza blocajelor în aprovizionarea cu pământuri rare, esențiale pentru producția de automobile. Frank Eckard, directorul general al companiei germane Magnosphere, a raportat un val de solicitări disperate din partea producătorilor auto și a furnizorilor de componente, care caută soluții alternative pentru magneți, în urma restricțiilor de export impuse de China, care au dus la o penurie severă.
”Întreaga industrie auto e în panică totală. Sunt dispuși să plătească orice preț,” a declarat Eckard. Restricțiile Chinei au reactivat temerile în rândul executivilor din domeniu, iar criza actuală ar putea deveni al treilea șoc major de aprovizionare în ultimii cinci ani, după lipsa de semiconductori și pandemia de COVID-19, care au afectat serios producția.
China controlează aproximativ 70% din extracția globală de pământuri rare și 90% din producția de aliaje și magneți pe bază de pământuri rare, conform AlixPartners. Această dominație complică și mai mult situația, deoarece un mic grup de birocrați chinezi analizează cererile de permise de export, lăsând destinele liniilor de asamblare auto în mâinile lor.
Asociația furnizorilor auto din Europa, CLEPA, a avertizat că mai multe fabrici de piese auto au fost deja închise, iar altele urmează. ”Mai devreme sau mai târziu, toată lumea va fi afectată,” a spus Benjamin Krieger, secretar general al CLEPA. În încercarea de a reduce dependența de China, companiile auto, inclusiv GM, BMW, ZF și BorgWarner, lucrează la dezvoltarea de motoare cu conținut redus sau zero de pământuri rare, dar producția la scară largă rămâne, deocamdată, o provocare.
Industria auto, în panică din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare
Industria auto se confruntă cu o situație alarmantă din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare, esențiale pentru producția de vehicule electrice și tehnologii avansate. Mark Smith, CEO al companiei miniere NioCorp, a subliniat că „China are mereu un as în mânecă cu pământurile rare”, indicând dependența crescută a industriei de aceste resurse.
Pentru a face față acestei crize, producătorii auto caută soluții urgente. De exemplu, Mercedes-Benz poartă discuții cu furnizorii pentru a crea stocuri de magneți pe bază de pământuri rare, în încercarea de a evita oprirea fabricilor. Analiștii avertizează că restricțiile de aprovizionare ar putea duce la livrarea de mașini incomplete, similar cu situația întâmpinată în criza semiconductorilor.
Se estimează că dependența industriei auto de China nu se limitează doar la pământurile rare. Un raport al Comisiei Europene din 2024 arată că China controlează peste 50% din aprovizionarea globală cu 19 materii prime esențiale, inclusiv mangan, grafit și aluminiu. Această situație precară a fost descrisă de Andy Leyland, co-fondator al firmei de analiză SC Insights, drept „o primă avertizare” pentru sectorul auto.