Aprovizionarea industriei auto mondiale, sub controlul birocraților chinezi
Într-o clădire de pe latura estică a pieței Tiananmen din Beijing, o echipă de funcționari de la Ministerul chinez al Comerțului decide soarta industriei auto mondiale prin fiecare licență de export de metale rare pe care o eliberează. China deține un cvasi-monopol pe piața metalelor rare, esențiale pentru producerea magneților utilizați în motoarele automobilelor electrice. În aprilie, adăugarea acestor metale pe lista produselor restricționate la export a forțat toți exportatorii să solicite licențe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizațiilor de export pentru metale rare, care sunt cruciale pentru motoarele automobilelor și alte industrii, este responsabilitatea Biroului pentru securitate industrială și control al importurilor și exporturilor, o entitate din cadrul Ministerului chinez al Comerțului. De la finele lunii aprilie, au fost eliberate doar câteva autorizații de export, iar lobby-iștii și diplomații susțin că acestea reprezintă doar o mică parte din solicitările venite de la constructorii auto, companiile de semiconductori și firmele din sectorul aerospațial la nivel global.
La introducerea noilor restricții, biroul de control al exporturilor avea doar 30 de angajați, iar numărul acestora s-a dublat recent. Adam Dunnett, secretarul general al Camerei de comerț europene în China, a declarat că Ministerul chinez al Comerțului a crescut resursele pentru a face față cererii, dar a subliniat că situația afectează grav o varietate de sectoare, indicând o planificare și implementare deficitară.
Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA) a anunțat că mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, cauzată de deciziile Chinei de a impune restricții la exporturi, avertizând că urmează și alte închideri.