Influența Chinei asupra Canalului Panama și temerile lui Donald Trump
Președintele american Donald Trump își exprimă îngrijorarea cu privire la influența Chinei asupra Canalului Panama, un punct strategic de legătură între Oceanul Pacific și Atlantic. Terminalele canalului sunt gestionate de conglomeratul Hutchinson Whampoa din Hong Kong, ceea ce ridică semne de întrebare în legătură cu securitatea națională a Statelor Unite. Potrivit unui raport din The Wall Street Journal, infrastructura chineză construită în jurul canalului în ultimele trei decenii este percepută ca o amenințare de către noua administrație de la Casa Albă.
Fostul senator Marco Rubio a subliniat că o putere străină ar putea, prin intermediul companiilor sale, să blocheze canalul în cazul unui conflict. De asemenea, există mai multe proiecte susținute de China în Panama, cum ar fi un pod-canal și un terminal pentru nave de croazieră, care contravin tratatelor SUA-Panama ce stipulează neutralitatea canalului după cedarea sa către Panama în 1999.
Trump nu a exclus posibilitatea utilizării forței militare pentru a prelua controlul direct asupra canalului, având în vedere că aproximativ 4% din comerțul global trece prin această rută maritimă, iar peste 70% din trafic este generat de vasele care se îndreaptă spre sau vin dinspre porturile americane.
În ciuda temerilor exprimate de administrația Trump, oficialii panamezi și foști oficiali militari americani subliniază că instalațiile chinezești nu reprezintă o amenințare militară și că Panama rămâne pro-Washington. Joe Reeder, un fost oficial din armata americană, a afirmat că porturile nu constituie o amenințare pentru securitatea națională, în timp ce generalul în retragere Wesley Clark a sugerat că ar fi mai benefic să se încurajeze investițiile americane în Panama.
Aceste îngrijorări reflectă o preocupare mai amplă în rândul republicanilor, care nu doar că se tem de influența chineză, dar și că aceasta ar putea afecta relațiile internaționale ale Statelor Unite în regiune.
Influența Chinei asupra Canalului Panama
Canalul Panama reprezintă un punct strategic important, având în vedere că aproximativ 4% din comerțul global îl traversează. Peste 70% din acest trafic este generat de petrolierele americane care transportă combustibil între Pacific și Coasta de Est a Statelor Unite. În acest context, fosta șefă a Comandamentului de Sud al Statelor Unite, general Laura Richardson, a subliniat în 2023 că cinci întreprinderi chinezești de stat operează de-a lungul canalului, existând temeri că acestea ar putea folosi instalațiile în scopuri militare.
Reacția lui Donald Trump
Donald Trump a exprimat îngrijorări cu privire la influența Chinei în Panama, sugerând că ar putea considera utilizarea forței militare pentru a prelua controlul asupra canalului. El a acuzat Panama de perceperea unor taxe excesive de la navele americane, în ciuda faptului că aceste tarife sunt stabilite în funcție de mărimea și tipul navelor. Administratorul canalului, Ricaurte Vasquez, a afirmat că „China nu are nicio implicare de vreun fel în operațiunile noastre” și că nu pot exista discriminări între navele chineze și cele americane.
Investițiile în Canalul Panama
În ciuda temerilor legate de influența chineză, SUA rămâne principalul investitor în Panama, cu aproape 13 miliarde de dolari investite în 2023, comparativ cu doar 515 milioane de dolari din partea Chinei. Cu toate acestea, expertiza și investițiile Chinei în alte părți ale Americii Latine le-au depășit pe cele ale Statelor Unite, consolidându-le astfel influența economică în regiune.
Aspecte legale și politice
Conform tratatului de neutralitate, SUA au dreptul de a interveni dacă traversarea pașnică a navelor prin Canalul Panama este amenințată. Totuși, o preluare militară a canalului ar fi ilegală și ar putea provoca proteste intense în America Latină, cu implicații majore pentru stabilitatea regională.
Influența Chinei asupra Canalului Panama
Investițiile Chinei au depășit deja pe cele ale Statelor Unite în multe regiuni din America Latină, unde China a devenit forța economică dominantă. Panama, prima țară din America Latină care s-a alăturat Inițiativei Noului Drum al Mătăsii în 2017, găzduiește cea mai mare diasporă chineză din America Centrală, cu aproximativ 200.000 de persoane de origine chineză.
Alonso Illueca, de la Universitatea Santa Maria La Antigua, a subliniat importanța menținerii relațiilor cu China, dar a avertizat asupra riscurilor unei dependențe strategice de aceasta. Declarația sa reflectă temerile cu privire la apropierea dintre guvernul panamez și Beijing.
După ce Panama a rupt relațiile diplomatice cu Taiwanul, Beijingul a propus construirea unei ambasade lângă canal, pe locul unei baze militare americane abandonate. Această propunere a fost refuzată, în parte datorită obiecțiilor oficialului american John Feeley, care a avertizat că prezența simbolică a steagului chinez la gura canalului ar fi fost percepută negativ de Statele Unite, aliatul tradițional al Panama.
Îngrijorările lui Donald Trump
Aceste dinamici au stârnit îngrijorări în rândul liderilor americani, inclusiv Donald Trump, care percep influența crescândă a Chinei asupra Canalului Panama ca o amenințare potențială la adresa intereselor strategice ale Statelor Unite în regiune.