Ingineria tarifelor: Modificări strategice pentru a evita taxele vamale
Pe fondul noilor tarife impuse de preşedintele american Donald Trump, tot mai multe companii recurg la „ingineria tarifelor”, o practică legală prin care produsele sunt modificate strategic pentru a se încadra într-o categorie vamală mai avantajoasă din punct de vedere fiscal, relatează CNBC.
De exemplu, producătorul Converse a adăugat material de tip pâslă pe talpa pantofilor All Stars pentru a-i clasifica drept papuci, nu pantofi sport, ceea ce reduce semnificativ taxele. Columbia Sportswear a modificat tricourile de damă adăugând buzunare cu fermoar, astfel încât acestea să fie incluse într-o categorie vamală cu taxe mai mici.
Un alt caz notabil este cel al Snuggie, păturica cu mâneci, care a reușit să reducă taxele cu aproape 50% după ce a câștigat în instanță dreptul de a fi considerată pătură, nu articol vestimentar. Modificările pot fi minime, dar extrem de eficiente; de exemplu, o firmă a adăugat zirconia pe insigne pentru a le clasifica drept bijuterii, evitând astfel o taxă de 14%.
În unele cazuri, un producător de hanorace a înlocuit materialele sintetice cu bumbac pentru a economisi 15% din taxe. Totuşi, există o linie fragilă între „optimizare legală” şi fraudă. Ford Motor a fost acuzată că importa furgonete Transit Connect ca vehicule pentru pasageri, transformându-le apoi în vehicule comerciale pentru a ocoli tariful de 25%, o practică considerată „un artificiu” de Departamentul de Justiţie.
Pentru companiile din domenii reglementate strict, cum ar fi auto, aeronautică sau dispozitive medicale, modificările sunt mai dificile, necesitând validări şi certificări care pot dura până la doi ani. Deşi riscantă, „ingineria tarifelor” rămâne una dintre cele mai eficiente metode prin care companiile pot reduce costurile de import într-o politică comercială tot mai stringentă.