Ingineria tarifelor: o practică în creștere în SUA
În contextul noilor tarife impuse de administrația Trump, tot mai multe companii apelează la conceptul de „inginerie a tarifelor”. Aceasta este o practică legală prin care produsele sunt modificate strategic pentru a se încadra într-o categorie vamală mai favorabilă din punct de vedere fiscal, conform CNBC.
Exemple de modificări strategice
Un exemplu notabil este producătorul Converse, care a adăugat material de tip pâslă pe talpa pantofilor All Stars, astfel încât aceștia să fie clasificați ca papuci, nu ca pantofi sport, reducând semnificativ taxele. În mod similar, Columbia Sportswear a adăugat buzunare cu fermoar la tricourile de damă pentru a le încadra într-o categorie vamală cu taxe mai mici.
Un alt caz celebru este Snuggie, păturica cu mâneci, care a reușit să își reducă taxele cu aproape 50% după ce a obținut în instanță clasificarea ca pătură, nu ca articol vestimentar. Chiar și modificările minime pot avea un impact semnificativ; de exemplu, o firmă a adăugat zirconia pe insigne pentru a le clasifica drept bijuterii, evitând o taxă de 14%. De asemenea, un producător de hanorace a înlocuit materialele sintetice cu bumbac pentru a economisi 15% din taxe.
Riscurile „ingineriei tarifelor”
Cu toate acestea, granița dintre „optimizare legală” și fraudă este uneori greu de definit. Ford Motor a fost acuzată că importă furgonete Transit Connect ca vehicule pentru pasageri, transformându-le ulterior în vehicule comerciale pentru a evita un tarif de 25%, fiind considerată de Departamentul de Justiție ca o „manipulare” a sistemului.
Provocările în reglementarea strictă
Pentru companiile din domenii reglementate, cum ar fi auto, aeronautică sau dispozitive medicale, implementarea modificărilor este mai complexă, necesitând validări și certificări ce pot dura până la doi ani. Cu toate acestea, „ingineria tarifelor” rămâne una dintre cele mai eficiente metode prin care companiile pot reduce costurile de import într-un climat comercial tot mai provocator.