Lucrări Refăcute la Cel Mai Scump Drum Județean din România
Lucrările la DJ 107 I – Transapuseana, cel mai scump drum județean din România situat în județul Alba, trebuie refăcute în anumite zone. Un audit al Curții de Conturi a relevat că drumul nu respectă acordul de mediu emis de Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba.
Problema principală identificată de jurnaliștii de la ziarulunirea.ro se referă la două specii de amfibieni: Bombina bombina (buhaiul de baltă cu burtă roșie) și Bombina variegata (buhaiul de baltă cu burtă galbenă), care întâmpină dificultăți în a ieși din camerele de cădere construite pentru a capta apele pluviale și izvoarele. Aceste camere sunt concepute pentru a facilita întreținerea drumului și intervențiile necesare, însă, din cauza designului lor, broaștele nu pot scăpa din aceste capcane.
Conform auditului, unele dintre cele 58 de camere de cădere construite între kilometrii 5 și 37 au pereții realizați în unghi de 90 de grade, ceea ce împiedică broaștele să sară afară. Experții sugerează că soluțiile tehnice ar trebui să includă unghiuri de 45 de grade sau o „scăriță” pentru a permite amfibienilor să iasă.
De asemenea, drumul se suprapune cu situri Natura 2000, iar condițiile de realizare a proiectului au fost stabilite pentru a proteja speciile de amfibieni, asigurându-se colectarea și stagnarea apelor, precum și deplasarea liberă a acestora în zona podețelor.
Consiliul Județean Alba a informat Agenția Națională pentru Mediu că modificările tehnice au fost necesare din cauza lățimii reduse a platformei drumului, ceea ce a dus la abateri de la prevederile inițiale din actul de reglementare.
Refacerea lucrărilor pe cel mai scump drum județean din România
Lucrările la cel mai costisitor drum județean din România necesită refaceri, din cauza problemelor legate de protecția a două specii de broaște. Vicepreședintele Consiliului Județean, Marius Hațegan, a declarat că, deși doar 26 de porțiuni ar trebui modificate, se va interveni asupra întregului traseu pentru a respecta normele de mediu.
Între kilometrii 5 și 37, unde se află 58 de camere de cădere în ariile protejate, lucrările vor include intervenții cu o pană de beton. Reprezentanții firmei care a realizat lucrările au anunțat că refacerea acestora va începe pe 11 iulie, estimând că vor fi finalizate în maxim o săptămână.
Este important de menționat că, în total, sunt 200 de camere de cădere pe întregul traseu, iar tehnicile utilizate pentru construcție au fost adaptate pentru a evita pierderile de lățime ale drumului, asigurând astfel o infrastructură sigură și eficientă.