Infractorii au reinventat metoda „coletul”
Infractorii au dezvoltat o nouă metodă de înșelăciune, trimițând colete false cu ramburs, care conțin obiecte ieftine din China. Victimele achită aceste pachete, crezând că sunt comenzi reale, doar pentru a descoperi ulterior că în interior se află articole de valoare foarte mică, precum șurubelnițe sau jocuri.
Cum acționează escrocii
Escrocii trimit colete cu ramburs, având valori cuprinse între 70 și 240 de lei. Odată ce pachetul ajunge la adresă, victimele pot crede că cineva din familie a efectuat comanda și decid să plătească. Din păcate, la deschiderea coletului, surpriza dezamăgitoare se arată: obiecte care nu valorează decât câțiva lei.
Recomandări pentru prevenirea înșelăciunii
Poliția recomandă verificarea cu atenție a etichetei coletului. Dacă expeditorul este necunoscut, este recomandat să returnați pachetul curierului. Valentin Stan, reporter Digi24, subliniază importanța verificării etichetei în momentul livrării: „Dacă expeditorul vă este complet străin, atunci returnați pachetul curierului”.
Surse de informații pentru infractori
Reprezentanții firmelor de curierat afirmă că infractorii nu le-au spart bazele de date, ci cel mai probabil au obținut datele personale de pe site-uri cu un nivel scăzut de protecție. Adriana Manu, reprezentant al unei firme de curierat, explică: „Obligația companiei de curierat este să preia un colet de la expeditor și să-l livreze destinatarului, dar nu știm ce se află în colet”.
Risc în utilizarea site-urilor de comenzi
În ultimii ani, site-urile de comenzi au devenit ținte pentru infractori, care clonează pagini web, iar clienții, neavând cunoștință despre aceste fraude, introduc datele cardului, cu riscul de a pierde toți banii din cont. Sorin Stănică, de la Institutul de Prevenire a Criminalității, recomandă prudență: „Dacă nu suntem siguri că acesta este unul legitim, este bine să nu introducem datele de card și să facem cumpărături cu plata ramburs”.
În ultimele săptămâni, recenziile negative au început să apară pe paginile firmelor de curierat, victimile relatând experiențe de înșelăciune prin colete false cu ramburs, în special de la site-uri precum Temu, Shein și AliExpress.