Ministerul Finanțelor: Contribuabilii nu pot fi considerați de rea-credință doar pentru sediul comun
Ministerul Finanțelor a declarat că un contribuabil care are sediul social declarat, conform legii, la o adresă comună cu alți contribuabili nu poate fi considerat de rea-credință doar pe baza acestui fapt. Această poziție vine ca răspuns la un raport recent al Curții de Conturi, care a evidențiat necesitatea investigării contribuabililor ce împărtășesc aceeași adresă fiscală și care înregistrează datorii semnificative la bugetul de stat.
În raportul Curții de Conturi, s-a menționat un caz în care peste 300 de societăți sunt înregistrate la aceeași adresă, având un comportament fiscal în general corect. Ministerul Finanțelor subliniază că înregistrarea mai multor firme la aceeași locație este o practică frecventă, întâlnită și în parcurile logistice.
La 31 decembrie 2023, în România existau 2.440 de adrese care cumulau datorii de peste 1 milion lei fiecare, la care erau înregistrate multiple societăți comerciale. Numărul total de firme de la aceste adrese era de 47.513, cu datorii totale de aproape 30 miliarde lei. Ministerul Finanțelor a precizat că analiza de risc a ANAF trebuie să includă indicatori care să evidențieze comportamentele neconforme, pentru a preveni situațiile de fraudă.
Conform Ministerului, legislația actuală permite funcționarea mai multor firme la aceeași adresă, iar Curtea de Conturi a recunoscut acest lucru în raportul său. De exemplu, la una dintre adresele menționate, 300 de societăți comerciale aveau obligații fiscale neachitate de aproximativ 7,9 milioane lei, dar doar 11 dintre acestea (3,4%) înregistrau restanțe fiscale semnificative.
Ministerul Finanțelor răspunde la Curtea de Conturi
Ministerul Finanțelor a clarificat, în urma unui raport al Curții de Conturi, că un contribuabil nu poate fi considerat de rea-credință doar pentru că are sediul social la o adresă comună cu alți contribuabili. Această afirmație subliniază importanța evaluării corecte a riscurilor fiscale și a responsabilităților fiecărui contribuabil în parte.
În conformitate cu Codul de procedură fiscală, obligațiile fiscale nu se încadrează în categoria celor restante doar pe baza locației sediului social. De asemenea, Ministerul a menționat că la adresa respectivă figurează doar 10 societăți comerciale cu obligații fiscale neachitate, în cuantum de 500.000 de lei.
În contextul îmbunătățirii controlului fiscal, ANAF va implementa un amplu proces de digitalizare, care va eficientiza activitatea de analiză a riscurilor și va contribui la o mai bună colectare a creanțelor fiscale. Acest proces va permite utilizarea optimă a datelor existente prin diverse sisteme, precum SAF-T, desk-audit și interconectarea caselor de marcat.
Organele de control fiscal au responsabilitatea de a selecta contribuabilii pentru verificări, bazându-se pe analiza de risc. Aceasta va conduce la identificarea timpurie a potențialelor evaziuni fiscale și va permite aplicarea unor măsuri de conformare adecvate.
În cazul în care se identifică riscuri fiscale, organele fiscale pot aplica măsuri graduale, care pot culmina cu acțiuni de control antifraudă sau inspecții fiscale. De asemenea, aceste organe au obligația de a sesiza autoritățile judiciare competente în cazul în care constatările lor sugerează posibile infracțiuni.