Miturile „raiului” comunist: Mâncarea, filmele și muzica în perioada Ceaușescu
Aproape 36 de ani au trecut de la Revoluția din 1989, dar ideea că „era mai bine” în comunism a câștigat popularitate în rândul românilor. Un sondaj recent arată că 55,8% dintre respondenți consideră că regimul comunist a avut un impact pozitiv asupra României. Acest articol analizează miturile legate de mâncare, filme, muzică și emisiuni din perioada comunistă.
Mâncarea în perioada comunistă
„Mâncarea era mai sănătoasă” este o afirmație frecvent citată de cei care susțin beneficiile regimului comunist. Potrivit unui studiu, 85,1% dintre respondenți cred că mâncarea din acea perioadă era mai sănătoasă. Totuși, sociologii subliniază că, deși produsele erau naturale, accesibilitatea era o problemă. Gelu Duminică observă că „pentru mâncare stăteai cam nopți întregi la coadă” și că „mâncai mai puțin”, în timp ce Bogdan Voicu menționează că „mâncarea era mai sănătoasă, fiindcă nu avea substanțe adăugate”, dar că era greu de obținut.
Filmele și muzica din comunism
Un alt aspect discutat este calitatea filmelor și muzicii din acea perioadă. 75,1% dintre respondenți consideră că filmele românești erau mai bune, iar 58% spun că emisiunile de divertisment aveau o calitate superioară. În ceea ce privește muzica românească, doar 11,6% au aceeași părere. Aceste opinii reflectă o nostalgie față de o epocă percepută ca având un anumit nivel de calitate artistică, dar este important să ne întrebăm cât din această percepție este bazată pe realitate și cât este influențată de frustrările actuale.
Digi24.ro continuă să investigheze aceste mituri pentru a distinge între adevăr și idealizări ale trecutului comunist.
Miturile „raiului” comunist: Mâncarea, filmele și muzica pe vremea lui Nicolae Ceaușescu
În perioada comunistă, accesul la produse alimentare era limitat, iar românii făceau cozi lungi pentru a obține carne, salam și alte bunuri esențiale. Această realitate a afectat viața de zi cu zi a cetățenilor, care se străduiau să găsească alimente, inclusiv pâine.
Filmele și cenzura
Irina Margareta Nistor, critic de film, subliniază că, deși existau filme remarcabile, multe dintre ele erau interzise sau cenzurate. „Foarte puține filme ajungeau la televizor”, explică Nistor, adăugând că actorii se confruntau cu restricții severe, iar orice actor care fugea în străinătate ducea la interzicerea filmului în care juca. De asemenea, majoritatea filmelor promovau teme ideologice, cum ar fi munca la țară și valorile comuniste.
Bogdan Voicu, sociolog, menționează că accesul la filmele realizate în România era controlat de Securitate, iar distribuția de filme era adesea o afacere profitabilă pentru serviciile secrete.
Cosmin Popa, istoric, adaugă că percepția despre calitatea filmelor din acea perioadă este subiectivă, iar oamenii tind să regrete trecutul, uitând de numeroasele filme ideologizate care promovau activismul comunist. Gelu Duminică, alt sociolog, afirmă că în dictaturi, arta nu se dezvoltă, iar cenzura era omniprezentă, limitând libertatea de exprimare a artiștilor.
Muzica și nostalgia
Referitor la muzică, Irina Margareta Nistor consideră că nostalgia pentru muzica ușoară din perioada comunistă persistă. Multe melodii din acea vreme au fost integrate în filmele românești recente, dar accesul la muzică străină era restricționat, iar artiștii nu aveau libertatea de a cânta în alte limbi.
În concluzie, percepția asupra calității mâncării, filmelor și muzicii din perioada comunistă este influențată de nostalgia și de amintirile selective ale celor care au trăit acea perioadă. Realitatea, însă, era marcată de cenzură, limitări și o bună parte din artă și cultură subordonate ideologiei comuniste.
Miturile „raiului” comunist: Calitatea mâncării, filmelor și muzicii în perioada Ceaușescu
În perioada comunistă, accesul la muzica străină era extrem de restricționat, iar melodiile celebre erau adaptate în limba română, ceea ce stârnea adesea nostalgii în rândul publicului. Sociologul Bogdan Voicu subliniază că „accesul la altă muzică decât cea acceptată de către Partidul Comunist era nul”. Această cenzură a afectat profund cultura muzicală a vremii.
Istoricul Cosmin Popa adaugă că „divertismentul, în virtutea faptului că se aplica cenzura la orice, era din anumite puncte de vedere mai rafinat, dar nu înseamnă că era de mai bună calitate.” Deși divertismentul era conceput pentru a transmite anumite idei, el nu reușea să ofere aceeași diversitate și calitate ca muzica din afara granițelor.
Astfel, este evident că, deși divertismentul din perioada comunistă putea fi perceput ca fiind mai rafinat, acest lucru nu se traducea neapărat printr-o calitate superioară în comparație cu alternativele de dinainte de regimul lui Nicolae Ceaușescu.