Disperare printre angajații fabricii de vagoane din Arad
Închiderea fabricii de vagoane din Arad, programată pentru luna iunie, a generat o stare de disperare în rândul celor 700 de angajați afectați. Aceștia, mulți dintre ei trecuți de 50 de ani, au aflat brusc că își vor pierde locurile de muncă. Decizia de a închide fabrica, inaugurată acum 130 de ani, a fost luată de proprietarii americani, care au citat probleme logistice și costuri în creștere ca motive principale.
Sergiu Pele, lider de sindicat la Astra Vagoane Marfă, a declarat: „După ce am primit înștiințarea că fabrica se va închide, a fost o lovitură grea. Moralul lor, săracii, e la pământ! Au familii, au credite, iar vârsta medie a angajaților este de peste 50 de ani, ceea ce face găsirea unui nou loc de muncă mult mai dificilă”.
Mihaela Jude, inspector superior la AJOFM Arad, a confirmat primirea notificării de concediere colectivă, precizând că încetarea contractelor de muncă este prevăzută pentru sfârșitul lunii iunie. Angajații vor primi doar două salarii compensatorii.
Un fost lider de sindicat, Ionel Rusu, a descris închiderea fabricii ca un „act de crimă samavolnică industrială și economică” împotriva intereselor Aradului și ale României.
Compania Greenbrier România a explicat că decizia de închidere a fost influențată de presiuni în creștere din partea industriei, costuri operaționale mai mari comparativ cu alte fabrici și constrângeri logistice legate de vechimea unității. Producția va fi mutată în celelalte două fabrici deținute de companie, situate la Caracal și Drobeta-Turnu Severin.
Interesul dezvoltatorilor imobiliari pentru terenul fabricii a crescut, ceea ce indică începutul unei noi etape pentru acest loc emblematic, construit în 1891, prima fabrică de vagoane din România.