Curtea de Apel Constanța anulează taxa de 200 de lei pentru ocuparea domeniului public
Curtea de Apel Constanța a decis, pe 20 noiembrie 2025, anularea taxei de 200 de lei impusă pentru ocuparea domeniului public de către autoritățile locale. Judecătorii au explicat că această taxă era percepută fără a exista o contraprestație din partea Primăriei, considerând-o un impozit mascat.
În motivarea deciziei, instanța a subliniat că, conform legislației, pentru a percepe o taxă este necesar ca autoritatea publică locală să ofere un serviciu în schimb. În cazul de față, nu exista o astfel de contraprestație, ceea ce face taxa nelegală. Judecătorii au menționat că taxa ar fi fost legală doar dacă ar fi fost utilizată pentru locuri de parcare amenajate, unde s-a făcut o investiție.
De asemenea, instanța a corectat considerentele instanței de fond, care afirmase că instituirea taxei nu contravine prevederilor legale. Conform articolului 2 punctul 55 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, taxa trebuie să fie asociată cu servicii prestate, aspect ce nu se regăsea în cazul acestei taxe impuse în Constanța.
Decizia Curții de Apel subliniază că orice taxă locală trebuie să aibă o contraprestație clar definită, pentru a evita abuzurile din partea autorităților publice locale.
Instanța anulează taxa de 200 de lei pentru ocuparea domeniului public în Constanța
Curtea de Apel Constanța a decis anularea taxei de 200 de lei impusă pentru ocuparea domeniului public, considerând că aceasta reprezenta un impozit mascat. Judecătorii au constatat că taxa a fost instituită fără a exista o contraprestație din partea autorității publice locale, ceea ce contravine legislației specifice taxelor locale.
În motivarea deciziei, instanța a subliniat că nu se poate presupune în mod absolut că toate persoanele care dețin autovehicule înregistrate fiscal utilizează domeniul public al municipiului Constanța. De asemenea, instanța a menționat că regula generală este că impozitul pe mijloacele de transport este reglementat prin Codul fiscal, iar perceperea unei taxe suplimentare pe autovehicule nu este permisă.
Judecătorii au explicat că taxa nu respecta criteriile legale, iar autoritatea locală nu a demonstrat că taxa era datorată pentru utilizarea efectivă a drumurilor publice. Astfel, instanța a admis recursul formulat de reclamanți și a modificat în parte sentința anterioară, stabilind că taxarea în acest mod nu este justificată.
Decizia instanței subliniază importanța respectării legislației fiscale și a transparenței în gestionarea domeniului public, asigurând astfel protecția drepturilor cetățenilor.