Motivarea CCR privind neconstituționalitatea Legii pensiilor speciale
Judecătorii Curții Constituționale au prezentat motivarea deciziei legate de Legea pensiilor de serviciu, cunoscută și sub denumirea de pensii speciale. Curtea a constatat că Guvernul a încălcat procedurile constituționale, angajându-și răspunderea asupra acestei legi fără a aștepta avizul CSM, ceea ce contravine articolelor 1 alin.(3) și (5) și 133 alin.(1) din Constituție.
Curtea a evidențiat că modificările aduse legii urmăresc trei obiective principale: egalizarea vârstei de pensionare pentru personalul din sistemul de justiție cu cea din sistemul general de pensii, valorizarea stagiului de cotizare și regândirea cuantumului pensiei de serviciu, care ar urma să fie plafonată la 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate. Aceste schimbări constituie o soluție legislativă mai restrictivă în ceea ce privește condițiile de accesare a pensiei de serviciu.
Curtea a subliniat că noua reformă nu aduce elemente aleatorii, ci se aliniază realităților sociale și financiare ale țării. Totuși, se observă că legea criticată nu respectă principiul securității juridice, conform art. 1 alin.(5) din Constituție.
În plus, Curtea Constituțională a reamintit că negarea dreptului legiuitorului de a modifica o normă ar echivala cu o negare a competenței sale legislative. Autoritatea legiuitoare poate adapta politica legislativă în domeniul pensiilor, în funcție de condițiile economice și sociale existente, fără a încălca principiile constituționale.
Motivarea CCR privind neconstituționalitatea Legii pensiilor speciale
Curtea Constituțională a evidențiat că impunerea de reguli și obligații noi fără un termen adecvat pentru adaptare constituie o încălcare a principiului securității juridice și a încrederii legitime. Aceste principii presupun stabilitatea normelor juridice și limitarea modificărilor acestora, conform precedentelor stabilite în deciziile anterioare.
În ceea ce privește principiul încrederii legitime, CCR a subliniat că o corecție a sistemului de pensii de serviciu, realizată pe o perioadă de tranziție de peste 11 ani, nu subminează acest principiu. Dimpotrivă, acțiunile statului care promovează binele general contribuie la menținerea încrederii cetățenilor în instituții.
Referitor la critica de neconstituționalitate legată de compararea noii reglementări cu acte normative anterioare, Curtea a statuat că diferențele de regim juridic nu încalcă articolul 16 alin. (1) din Constituție, care garantează egalitatea în drepturi. Astfel, situațiile defavorabile, percepute subiectiv de unii indivizi, nu constituie o formă de discriminare constituțională.
Curtarea a reafirmat că inegalitatea de tratament juridic este acceptabilă, dacă rezultă din aplicarea succesivă a diferitelor regimuri juridice, conform principiului tempus regit actum. De asemenea, respectarea egalității în drepturi impune evaluarea tratamentului legal aplicat pe durata în care reglementările sunt în vigoare, nu în raport cu efectele anterioare ale acestora.
Motivarea CCR: De ce e neconstituțională Legea pensiilor speciale
Curtea Constituțională a României (CCR) a emis o motivare prin care explică de ce Legea pensiilor speciale este considerată neconstituțională. În documentul publicat, se regăsesc referințe la decizii anterioare, cum ar fi Decizia nr.244 din 3 mai 2022 și Decizia nr.249 din 14 mai 2024, ce au fost incluse în Monitorul Oficial al României.
Motivarea CCR subliniază aspecte esențiale care contravin principiilor constituționale, evidențiind necesitatea de a asigura echitatea și legalitatea în legislația referitoare la pensii. Această decizie are implicații importante pentru viitorul sistemului de pensii din România.