Scăderea disponibilității ouălor în magazinele din România
Rafturile cu ouă din magazinele românești devin din ce în ce mai goale, iar cauza principală este exportul masiv al acestora. Fermierii aleg să vândă ouăle pe piețele externe, datorită prețurilor mai atractive. În prezent, aproximativ 40% din producția internă de ouă ajunge în țări precum Germania, Franța și chiar Statele Unite, care au fost afectate de gripa aviară.
În primele opt luni ale acestui an, România a exportat 35.000 de tone de ouă, depășind cifra de 33.000 de tone din întreg anul 2024. Creșterea exporturilor este semnificativă, având în vedere că în ultimul deceniu, volumul exporturilor de ouă românești a crescut de peste cinci ori, cele mai importante piețe fiind Italia și Germania.
Prețul de producție al ouălor în România este printre cele mai mici din Uniunea Europeană, un ou costând aproximativ 0,60 lei la poarta fermei, iar în magazine prețul ajunge la un leu. Oul bio are un preț ușor mai ridicat.
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a declarat că nu anticipează o criză a ouălor, menționând că există tensiuni în lanțul de aprovizionare, dar acestea sunt temporare. Potrivit acestuia, sezonitatea produsului și oportunitățile de export în contextul deficitului din alte piețe europene au contribuit la situația actuală, dar rețelele comerciale lucrează pentru a remedia aceste sincope.