Motoare chinezești utilizate în dronele rusești pentru atacuri în Ucraina
Motoare fabricate în China sunt livrate în secret către un producător de drone de stat din Rusia, fiind etichetate ca „unități de refrigerare industrială” pentru a evita detectarea în urma sancțiunilor occidentale, conform unor oficiali europeni din domeniul securității și documentelor analizate de Reuters.
Aceste livrări au permis companiei ruse IEMZ Kupol să crească producția de drone de atac Garpiya-A1, în ciuda sancțiunilor impuse de SUA și UE. Un document intern de la Kupol arată că aceasta a semnat un contract cu Ministerul Apărării rus pentru a produce peste 6.000 de drone Garpiya în acest an, față de 2.000 planificate pentru 2024. Până în aprilie, peste 1.500 de drone fuseseră deja livrate.
Dronelor cu rază lungă de acțiune le este atribuită utilizarea în atacuri asupra țintelor civile și militare în Ucraina, agenția de informații militare ucrainene raportând că Rusia folosește aproximativ 500 de drone lunar.
În septembrie, Reuters a semnalat că Kupol produce drone Garpiya folosind tehnologie chineză, inclusiv motoare L550E fabricate de Xiamen Limbach Aviation Engine Co. După impunerea sancțiunilor, o nouă firmă chineză, Beijing Xichao International Technology and Trade, a început să furnizeze aceste motoare către Kupol.
Comunicările de la ministerul chinez de externe afirmă că nu au cunoștință despre exportul de piese pentru drona Garpiya și că respectă legislația națională și obligațiile internaționale. De asemenea, China a exprimat opoziția față de sancțiunile unilaterale.
Atât SUA, cât și UE au impus sancțiuni companiilor din țări terțe, inclusiv China, suspectate că furnizează tehnologie cu dublă utilizare Rusiei. Kupol a fost sancționată de UE în decembrie 2022 și de SUA în decembrie 2023 pentru implicarea sa în sectorul de apărare.
Motoare chinezești folosite în dronele rusești care atacă Ucraina
Recent, s-a constatat că motoarele chinezești, livrate sub denumirea de „unități de răcire”, sunt utilizate în dronele rusești implicate în atacurile asupra Ucrainei. Potrivit informațiilor obținute, aceste motoare au fost expediate de Xichao către compania rusă SMP-138, care le-a redirecționat ulterior către LIBSS.
Un document intern al Kupol, analizat de Reuters, confirmă că motoarele sunt descrise ca unități de răcire în documentele de transport, o măsură menită să evite atragerea atenției autorităților chineze asupra exportului de echipamente militare. Această strategie a permis livrarea fără probleme a componentelor esențiale pentru drone.
Conform Agenției de informații militare ucrainene, componentele fabricate în China, inclusiv motoarele, sistemele de control și echipamentele de navigație, joacă un rol crucial în funcționarea dronelor rusești, care sunt bazate pe tehnologia chineză. În plus, există informații că Sichuan Airlines și China Southern Airlines au transportat aceste componente către companii rusești sancționate, începând din octombrie.
Acest context subliniază complexitatea relațiilor comerciale dintre China și Rusia, în special în ceea ce privește furnizarea de tehnologie militară și echipamente care afectează securitatea Ucrainei. Pe măsură ce tensiunile internaționale cresc, este esențial ca comunitatea internațională să rămână vigilentă în privința acestor livrări.