Navele evită Strâmtoarea Ormuz din cauza conflictului Israel – Iran
Conflictele militare recente dintre Israel și Iran au determinat tot mai multe companii de transport maritim să evite Strâmtoarea Ormuz, o rută esențială pentru comerțul global cu petrol și mărfuri. Conform Asociației Internaționale a Armatorilor (BIMCO), unele nave au început deja să ocolească această zonă, ceea ce reflectă o îngrijorare crescută în industrie cu privire la securitatea navigației.
Escaladarea tensiunilor, inclusiv atacurile Israelului asupra infrastructurii militare iraniene, a condus la măsuri sporite de precauție nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci și în Marea Roșie, ambele fiind puncte critice pentru logistica maritimă globală. Jakob Larsen, șeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a menționat că, deși majoritatea navelor continuă să navigheze prin zonă, există un „declin modest” în traficul maritim, pe fondul riscurilor crescute.
În aceste condiții, tarifele de transport au început să crească. Datele de la Kpler arată că tarifele petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut cu 24%, ajungând la 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025. Această creștere se datorează incertitudinii și riscurilor asociate cu navigația în Strâmtoarea Ormuz, care leagă Golful Persic de Marea Arabiei și care reprezintă 20% din consumul global de petrol.
Peter Tirschwell, vicepreședinte la S&P Global Market Intelligence, a subliniat că doar amenințarea unui conflict în zona Ormuz poate perturbă grav logistica globală. Deși nu s-au înregistrat atacuri directe asupra navelor comerciale, clima de nesiguranță continuă să afecteze piețele și să determine creșteri ale costurilor de asigurare, în cazul unei escaladări a conflictului.
Navele evită Strâmtoarea Ormuz din cauza conflictului Israel-Iran
Recent, navele comerciale au început să evite Strâmtoarea Ormuz, ceea ce a dus la creșterea semnificativă a tarifelor de transport. Această schimbare a fost determinată de intensificarea conflictului dintre Israel și Iran, ceea ce a generat o stare de incertitudine în regiune.
Rerutările costisitoare și tensiunile crescânde în lanțurile de aprovizionare afectează nu doar transportul maritim, ci și prețurile globale la energie și bunuri. Orice deteriorare ulterioară a situației ar putea avea efecte globale semnificative, amplificând și mai mult provocările economice cu care se confruntă piețele internaționale.