Noile tarife impuse de Trump și impactul asupra rafinăriilor globale
Noile tarife impuse de președintele american Donald Trump asupra importurilor de petrol din Canada și Mexic oferă rafinăriilor europene și asiatice un avantaj competitiv față de rivalele lor din SUA, conform analiștilor din industrie. Aceste măsuri includ o taxă de 25% asupra importurilor din Mexic și o taxă de 10% asupra celor din Canada, iar oficialii Casei Albe susțin că sunt menite să abordeze probleme legate de trafic de fentanil și imigrație ilegală.
Tarifele aplicate celor mai mari două surse de import de țiței pentru SUA vor crește costurile pentru tipurile de petrol necesare rafinăriilor americane. Aceasta ar putea reduce profitabilitatea acestora și, în unele cazuri, le-ar putea forța să diminueze producția. În schimb, rafinăriile din alte regiuni vor avea oportunitatea de a-și crește producția pentru a compensa dezechilibrele din piață.
David Wech, economist-șef al companiei de consultanță Vortexa, a explicat că „reducerea exporturilor americane de motorină ar susține marjele de rafinare din Europa, creând astfel oportunități de export în piața benzinei.” Un director dintr-o casă de brokeraj a confirmat că marjele europene ar putea crește, având în vedere că Coasta de Est a SUA va fi nevoită să importe mai multă benzină. El a concluzionat că „rafinăriile europene și asiatice sunt marii câștigători ai acestor tarife.”
Impactul tarifelor va forța, de asemenea, producătorii de petrol afectați să reducă prețurile pentru a găsi cumpărători. Rafinăriile asiatice, bine poziționate pentru a absorbi petrolul mexican și canadian la preț redus, ar putea beneficia de aceste măsuri, având capacitatea de a prelucra țiței greu și menținând un ritm ridicat de operare.
Extinderea conductei Trans Mountain din Canada, finalizată în mai 2023, facilitează transportul a 590.000 de barili pe zi către Coasta Pacificului a Canadei, ceea ce înseamnă că petrolul canadian ar putea ajunge mai ușor pe piața asiatică, compensând eventualele reduceri ale importurilor din Venezuela.
Noile tarife impuse de Trump și impactul asupra rafinăriilor
Noile tarife impuse de administrația Trump pentru importurile de petrol din Canada și Mexic au creat un avantaj semnificativ pentru rafinăriile europene și asiatice. Aceste rafinării ar putea beneficia de oportunitățile de arbitraj pentru combustibil, în special către Coasta de Vest a SUA, unde costurile mai mari ale materiilor prime pot reduce oferta locală.
Impactul asupra rafinăriilor americane
Deși rafinăriile din Midwest-ul american vor continua să achiziționeze țiței canadian, costurile suplimentare generate de tarife vor fi transferate consumatorilor. Conform analistului Stewart Glickman de la CFRA Research, „americanii din Midwest ar putea plăti cu 20-25 de cenți mai mult pe galon de benzină.” Importurile de țiței din Canada și Mexic reprezentau aproximativ 28% din totalul rafinat în SUA în 2023, ceea ce subliniază dependența rafinăriilor americane de aceste surse externe.
Provocările pentru rafinăriile din SUA
Neil Crosby, analist la Sparta Commodities, a subliniat că „rafinăriile americane nu pot înlocui ușor petrolul canadian și mexican cu țiței WTI, deoarece acestea au nevoie de combustibili reziduali specifici.” Chiar și cu îmbunătățiri tehnice, aceste rafinării se confruntă cu subutilizarea unităților secundare, afectând eficiența și rentabilitatea. John England de la Deloitte a adăugat că „orice perturbare a sistemului de aprovizionare cu țiței duce inevitabil la creșterea costurilor.”
Consecințele financiare
În prima săptămână a lunii ianuarie, importurile de petrol canadian în SUA au atins un nivel record, dar de atunci au scăzut ușor. Rafinăriile americane se resimt deja în fața scăderii profiturilor comparativ cu nivelurile record din 2022. De exemplu, Chevron a raportat rezultate financiare sub așteptările Wall Street în trimestrul al patrulea, iar marjele slabe au dus divizia sa de rafinare pe pierdere pentru prima dată din 2020. Tarifele și creșterea costurilor materiilor prime ar putea reduce și mai mult profitabilitatea, făcând rafinăriile americane mai puțin competitive pe piața globală.