Noul acord între Guvernul Trump și Boeing
Guvernul Trump a ajuns la o înțelegere cu Boeing, renunțând la urmărirea penală a constructorului de avioane. Această soluționare se referă la două accidente fatale ale aeronavei Boeing 737 MAX, petrecute în 2018 și 2019, conform unui document oficial depus la dosar.
Detalii ale înțelegerii
În cadrul acestui acord, Boeing recunoaște că a încercat să obstrucționeze activitatea Autorității americane de reglementare a Aviației Civile (FAA). Compania va plăti 1,1 miliarde de dolari, dintre care 444,5 milioane de dolari vor fi destinați unui fond de indemnizare pentru familiile victimelor, rezultat dintr-un acord anterior din 2021. Restul sumei include o amendă de 244 de milioane de dolari și 455 de milioane de dolari pentru consolidarea programelor de securitate și conformitate ale Boeing.
Accidentele și acuzațiile
Această procedură vizează accidentele a două avioane Boeing 737 MAX 8: unul care aparținea companiei Lion Air, în octombrie 2018, și altul de la Ethiopian Airlines, în 2019. Guvernul american a acuzat Boeing că nu a comunicat FAA aspecte esențiale ale software-ului de stabilizare a zborului, MCAS, care a fost responsabil pentru cele două tragedii. Defecțiunile acestui sistem și lipsa de formare a piloților au fost identificate ca fiind cauzele principale ale accidentelor.
Reacții din partea familiilor victimelor
În urma întâlnirilor cu familiile victimelor, guvernul a anunțat că majoritatea rudelor au fost de acord cu acest nou acord, dorind să evite un proces. Totuși, au existat și voci de nemulțumire din partea unor familii care nu au susținut decizia, exprimându-și dezamăgirea față de Departamentul Justiției pentru că a ales să nu acționeze în justiție compania Boeing.
Trump iartă Boeing pentru accidentele fatale din 2018 și 2019
Recent, a fost dezvăluit că familiile victimelor prăbușirilor aeronavelor Boeing 737 MAX din 2018 și 2019 intenționează să conteste un posibil acord între Boeing și Departamentul Justiției al SUA (DOJ), care le-ar permite companiei să evite un proces penal. Avocatul Paul Cassell, reprezentând aceste familii, a declarat că acordul este considerat insuficient pentru a trasa responsabilitatea asupra Boeing, care a fost descrisă de judecătorul federal Reed O’Connor ca având legătură cu ”cea mai letală crimă corporativă din istoria SUA”.
DOJ nu a luat încă o decizie finală cu privire la semnarea acestui acord, iar consultările cu familiile victimelor sunt în curs de desfășurare. Dacă acordul va fi acceptat, el ar împiedica desfășurarea unui proces programat pentru 23 iunie, în care Boeing este acuzată de inducerea în eroare a autorităților de reglementare americane în legătură cu un sistem esențial de control al zborului.
Cassell a subliniat că acest nou acord reprezintă un regres față de o propunere anterioară, când Boeing era pregătită să își recunoască vinovăția. În prezent, compania nu mai pledează vinovată. Boeing a refuzat să comenteze situația.
În iulie 2023, Boeing a convenit să pledeze vinovată pentru conspirație la fraudă penală și să plătească o amendă de până la 487,2 milioane de dolari, legată de aceste prăbușiri. Conform DOJ, detaliile finale ale unui acord de neurmărire penală nu au fost încă stabilite. Recent, autoritățile au informat familiile că Boeing ar putea plăti suplimentar 444,5 milioane de dolari într-un fond destinat victimelor, sumă ce s-ar adăuga celor 500 de milioane deja plătite de companie în 2021.
Boeing este supusă unei supravegheri stricte din partea Administrației Federale a Aviației (FAA), în special după un incident din ianuarie 2024, când un avion MAX 9 a suferit o avarie gravă în zbor. Acest incident a dus la impunerea unui plafon de producție de 38 de avioane pe lună.