Greșeala de geometrie a unui student babilonian, descoperită pe o tăbliță antică
O tăbliță rotundă de lut, aflată în colecția Muzeului Ashmolean de la Universitatea Oxford, Marea Britanie, reprezintă un exemplu fascinant de matematică babiloniană antică. Descoperită în situl arheologic de la Kish în 1931, aceasta demonstrează atât cunoștințele avansate de geometrie ale vremii, cât și o eroare de calcul a unui student de acum aproape 4.000 de ani.
Tăblița, cu un diametru de doar 8,2 centimetri, ilustrează un triunghi dreptunghic, având trei seturi de cifre în stil cuneiform. Acestea reprezintă lungimea și înălțimea triunghiului, precum și aria acestuia. Valorile scrise de student indică o înălțime de 3,75 și o bază de 1,875, ceea ce ar trebui să conducă la o arie de 3,5156. Totuși, studentul a calculat incorect aria ca fiind 3,1468.
Aceste tăblițe antice, inclusiv cele găsite în regiuni precum Kish și Babilon, reflectă un sistem educațional matematic dezvoltat în acele vremuri. De fapt, matematica babiloniană avea un sistem de numere de bază 60, care continuă să influențeze modul în care măsurăm timpul astăzi.
Interesant este că acești oameni au înțeles teorema lui Pitagora cu mult înainte ca filosoful grec să devină cunoscut, demonstrând astfel o evoluție culturală semnificativă în acumularea și transmiterea cunoștințelor. Această schimbare, începută în jurul anului 3500 î.Hr., a transformat modul în care informațiile erau învățate, de la memorare la documentare scrisă.