Jan van Eyck, considerat părintele renașterii nordice și un mare portretist al Europei, este faimos pentru tehnica sa revoluționară în pictura în ulei și atenția meticuloasă la detalii. Printre cele 20 de opere certitudinale ale artistului flamand se numără și pictura „Omul cu tichie albastră”, expusă la Muzeul Național Brukenthal din Sibiu, o lucrare ce reprezintă nu doar o comoară artistică, ci și un mister istoric.
Lucrarea, creată în jurul anului 1430, a trecut prin diverse colecții europene înainte de a ajunge la Muzeul Național Brukenthal, fondat în secolul al XVIII-lea de baronul Samuel von Brukenthal. Este singura operă a lui Jan van Eyck expusă în România și a fost adăugată la colecția muzeului în secolul al XIX-lea.
Identitatea bărbatului din pictură a stârnit numeroase speculații de-a lungul timpului. De la ipoteze despre un negustor bogat, un membru al unei fraternități religioase sau un autoportret al artistului, până la posibila reprezentare a unui membru al familiei Medici, cercetările au stabilit că figura portretizată este, de fapt, Jean IV, duce de Brabant, care a trăit între 1403 și 1427.
De-a lungul anilor, opera a fost atribuită inițial maestrului german Albrecht Dürer, datorită unei monograme „AD” vizibile în colțul stânga sus. Această atribuire a fost contestată, cercetările recente sugerând că monograma și anul pictării sunt adăugiri ulterioare, menite să crească valoarea comercială a lucrării. Baronul Brukenthal a achiziționat pictura în secolul al XVIII-lea, după ce aceasta a aparținut arhiducelui Leopold Wilhelm de Austria.
Pictura „Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck este singura lucrare a acestui artist flamand expusă în România. Aceasta a fost expusă inițial în muzeul lui Brukenthal, unde a rămas până în 1948, an în care a fost confiscată de regimul comunist și mutată în galeria Muzeului Național de Artă din București. În 2006, pictura a fost restituită muzeului Brukenthal, unde se află și astăzi.
„Omul cu tichie albastră” face parte dintr-o serie de portrete masculine, similare ca simbolism și compoziție, inclusiv „Bărbatul cu turban roșu”, considerat un posibil autoportret al lui Jan van Eyck, păstrat la National Portrait Gallery din Londra, și „Bărbatul cu inel”, expus la Kunsthistorisches Museum din Viena.
Jan van Eyck este recunoscut ca un pionier al picturii în ulei, având un impact semnificativ asupra artei prin perfecționarea tehnicii și utilizarea straturilor de glazură. Semnătura sa, „ALS IK KAN” (Așa cum pot), este o marcă a talentului său și a umilinței artistice. Lucrările sale, inclusiv capodopera „Portretul Arnolfini”, sunt pline de simbolism și detalii realiste, stabilind noi standarde în pictură.
Jan van Eyck este unul dintre cei mai renumiți pictori ai Renașterii nordice, iar lucrările sale sunt extrem de rare, doar 20-25 dintre ele fiind atribuite definitiv artistului. Aceasta face din fiecare dintre ele un artefact neprețuit. Picturi celebre ale sale se găsesc în muzee de prestigiu precum Louvre, Rijksmuseum și National Gallery din Londra.
Lucrările lui Van Eyck sunt cunoscute pentru stratificarea simbolismului religios și secular. De exemplu, în celebra sa lucrare, „Madona cancelarului Rolin”, peisajul miniatural cu un pod simbolizează legătura dintre tărâmurile pământesc și divin.
Tehnicile sale inovatoare au influențat generații de artiști, inclusiv pe Rogier van der Weyden și Hans Memling. Accentul pus pe detalii, lumină și profunzime psihologică a definit Renașterea nordică, stabilind o legătură între arta medievală și epoca modernă.
Moartea lui Van Eyck în 1441 a stârnit doliu în întreaga Europă, fiind aclamat drept „pictorul de frunte” al epocii sale, o onoare rară pentru un artist din perioada medievală.