Stadiul lucrărilor pentru tunelurile de pe calea ferată Brașov – Sighișoara
Patru mașini de forat sunt active pe subsecțiunea 2 Apața – Cața, în cadrul proiectului de reabilitare a căii ferate Brașov – Sighișoara. Acestea utilizează tehnologia TBM (Tunnel Boring Machine) și lucrează în colinele din jurul localității Racoș, cu două mașini îndreptate spre Ormeniş și celelalte două spre Homorod.
Proiectul face parte din reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, destinat circulației cu o viteză maximă de 160 km/h. Coordonarea lucrărilor este realizată de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) în colaborare cu un consorțiu format din Aktor SA, Alstom Transport SA și Compania Arcada, cu sprijin financiar din partea Uniunii Europene.
Conform companiei Aktor, la sfârșitul lunii ianuarie 2025, TBM 3 – Alexandra, care a început forajul în octombrie 2024, a realizat deja 123 de metri de tunel, instalând 87 de inele din beton. TBM 4 – Konstantina, care a început forajul în decembrie 2024, a săpat 201 metri, instalând 104 inele din prefabricate de beton. Ambele mașini sunt complet integrate în munte.
Cele două mașini de forat vor crea o pereche de tuneluri cu o lungime de 5,1 km în direcția localității Homorod, continuând astfel lucrările la perechea de tuneluri sudice din Ormeniş, cu o lungime de 6,9 km. Aceste lucrări au început în primăvara anului trecut. În ciuda provocărilor geologice, TBM-urile au avansat semnificativ: Eleni a ajuns la o adâncime de 1,15 km, iar Varvara a forat 0,76 km.
Peste 200 de subcontractori și furnizori români contribuie la modernizarea căii ferate, furnizând materiale esențiale, structuri metalice, echipamente de construcții, precum și servicii specializate, inclusiv studii geotehnice și lucrări de electrificare.