Percepția românilor asupra educației la începutul anului școlar
La început de an școlar, românii identifică costurile ridicate pentru rechizite și uniforme ca fiind principala dificultate, conform unui sondaj realizat de INSCOP Research între 1 și 9 septembrie 2025. Aceasta este considerată o problemă financiară majoră, similară cu nivelul de pregătire al cadrelor didactice și lipsa infrastructurii adecvate.
Potrivit sondajului, 59,3% dintre români consideră că începutul anului școlar este un moment semnificativ pentru întreaga societate, în timp ce 16,2% îl percep ca fiind relevant doar pentru elevi și profesori. De asemenea, 9,8% afirmă că nu are o importanță deosebită, iar 9,6% îl văd ca având o semnificație simbolică.
„Majoritatea românilor consideră începutul anului școlar un moment important pentru întreaga societate, ceea ce subliniază relevanța educației la nivel național”, a declarat Remus Ștefureac, director INSCOP Research.
Principalele dificultăți semnalate de români
Conform sondajului, dificultățile principale raportate sunt:
- Costurile pentru rechizite și uniforme – 40,4%
- Pregătirea cadrelor didactice – 21,5%
- Lipsa infrastructurii școlare adecvate – 21%
- Stresul și emoțiile elevilor – 11,6%
- Alte probleme – 1,4%
- Nu știu / nu răspund – 4%
Sondajul relevă diferențe notabile între grupurile sociale. Costurile ridicate sunt menționate mai frecvent de femei, votanții PSD și AUR, precum și persoanele cu educație primară. Preocuparea pentru nivelul pregătirii profesorilor este mai accentuată în rândul votanților USR, persoanelor peste 60 de ani, celor cu studii superioare și locuitorilor din București sau orașe mari. De asemenea, lipsa infrastructurii este adesea semnalată de votanții PNL, bărbați și persoanele cu studii superioare.
Percepția asupra importanței începutului de an școlar variază, locuitorii din orașe mici și angajații la stat considerând acest moment relevant pentru întreaga societate, în timp ce persoanele cu educație superioară și angajații din sectorul privat îl văd ca fiind mai specific pentru elevi și profesori.
Sondajul a fost realizat prin interviuri telefonice (CATI) pe un eșantion de 1.103 persoane, reprezentativ pentru populația adultă din România. Marja de eroare maximă este de ±2,95%, cu un grad de încredere de 95%.