Perturbări ale semnalelor de navigație în Marea Baltică
Garda de Coastă a Finlandei a anunțat că a observat perturbări constante ale semnalelor de navigație prin satelit în Marea Baltică, fenomen care a început în luna aprilie. În ultimele săptămâni, autoritățile au identificat că anumite petroliere își falsifică datele de localizare pentru a-și masca vizitele în Rusia.
Declarațiile oficialilor finlandezi
Săptămâna trecută, ministrul de Interne al Finlandei, Lulu Ranne, a afirmat că autoritățile finlandeze suspectează că Rusia este responsabilă pentru perturbările semnalelor Sistemului Global de Navigație prin Sateliți (GNSS) și Sistemului de Poziționare Globală (GPS) din regiunea Mării Baltice. Garda de Coastă a precizat că bruiajul GNSS, care a fost tot mai frecvent detectat în Golful Finlandei, a dus la pierderea traseului navelor pe mare, obligând autoritățile să avertizeze navele pentru a le împiedica să se apropie de insule sau ape puțin adânci.
Falsificarea informațiilor de localizare
Garda de Coastă a raportat că aceste perturbări au provocat defecțiuni în sistemele de identificare automată (AIS) ale navelor, esențiale pentru navigația electronică. Comandantul Pekka Niittyla a menționat că, în ultima perioadă, au fost observate opriri intenționate ale dispozitivelor AIS, ceea ce a dus la falsificarea informațiilor de localizare în sistemele online, prezentând astfel locații incorecte pentru nave.
Contextul sancțiunilor internaționale
Rusia a negat în mod repetat acuzațiile de interferență cu rețelele de comunicații prin satelit. Niittyla a subliniat că falsificarea locațiilor este un fenomen recent, detectat de aproximativ zece ori la diferite petroliere ce vizitează porturile rusești din jurul Sankt Petersburg. El a adăugat că acest comportament este legat de încercările de a evita sancțiunile internaționale.
Națiunile occidentale au impus un plafon de preț pentru țițeiul rusesc transportat pe mare, cu scopul de a reduce veniturile Moscovei din vânzările de petrol, în urma invaziei din februarie 2022 în Ucraina. Niittyla a explicat că, în cazul în care o țară cumpără petrol rusesc, dar dorește să ascundă acest lucru, vânzătorul sau nava poate utiliza falsificarea locației pentru a da impresia că nava nu a vizitat Rusia.
Amenințări pentru mediu și securitate maritimă
Garda de Coastă consideră că Rusia ar putea bloca semnalele pentru a-și proteja porturile de petroliere situate în estul Golfului Finlandei de dronele ucrainene. Niittyla a menționat că autoritățile finlandeze sunt în alertă cu privire la petrolierele învechite ale Rusiei, denumite „flota fantomă a lui Putin”, temându-se că starea lor precară ar putea conduce la scurgeri de petrol, având un impact devastator asupra ecosistemului fragil al Mării Baltice.
Lipsa semnalelor de navigație și prezența petrolierelor neidentificate care navighează pe rute înguste și de mică adâncime reprezintă o amenințare pentru securitatea maritimă și pentru mediu. În plus, condițiile meteorologice dificile de iarnă care se apropie vor agrava aceste riscuri.