Italia propune clasificarea podului către Sicilia ca cheltuială militară
În contextul unui nou obiectiv de cheltuieli impus de NATO, politicienii italieni sugerează că podul în valoare de 13,5 miliarde de euro, destinat să conecteze Sicilia de restul țării, ar putea fi considerat o cheltuială militară. Italia, una dintre țările cu cele mai mici cheltuieli pentru apărare din NATO, a alocat anul trecut doar 1,49% din PIB pentru armată, ceea ce face ca ținta de 5% până în 2035 să pară de neatins.
Guvernul condus de Giorgia Meloni își propune să continue proiectul ambițios de construire a celui mai lung pod suspendat din lume peste Strâmtoarea Messina, un vis istoric al italienilor. Atât ministrul de externe Antonio Tajani, cât și ministrul infrastructurii Matteo Salvini, susțin că podul ar avea o valoare strategică pentru NATO, mai degrabă decât un rol economic. Această idee a fost reafirmată într-un raport guvernamental recent.
Deși nu s-a luat o decizie oficială cu privire la clasificarea podului ca proiect de securitate, un oficial guvernamental a menționat că discuții suplimentare sunt așteptate pentru a evalua fezabilitatea acestui demers. Acest plan ar putea oferi un suport politic pentru Meloni, având în vedere reticența opiniei publice față de cheltuielile majore pentru apărare, în timp ce Italia se confruntă cu perspective de austeritate.
În plus, Italia ar putea folosi această clasificare pentru a justifica construirea podului, având în vedere că din cele 5% din PIB prevăzute de NATO, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli de apărare de bază, iar 1,5% pot fi alocate pentru infrastructură și reziliență strategică.
Un oficial al Trezoreriei italiene a sugerat că încadrarea podului ca proiect militar ar putea ajuta la depășirea obstacolelor economice și tehnice care au împiedicat construirea acestuia în trecut. Problemele legate de costuri, dificultățile de operare într-o zonă seismică și provocările strămutării populației au întârziat acest proiect timp de decenii.
Noua clasificare ar putea facilita depășirea barierelor birocratice și a litigiilor cu autoritățile locale, care ar putea contesta guvernul în instanță, susținând că podul le va afecta comunitățile.
Planul Italiei pentru podul de 13,5 miliarde de euro
Guvernul italian a adoptat recent un document prin care subliniază necesitatea construcției unui pod peste Strâmtoarea Messina, considerându-l esențial pentru „motive imperative de interes public superior”. Acesta nu numai că va avea utilizări civile, dar va avea și o importanță strategică pentru securitatea națională și internațională, facilitând mișcarea forțelor armate italiene și a aliaților NATO.
Italia solicită, de asemenea, ca proiectul să fie inclus în planul de finanțare al Uniunii Europene pentru mobilitatea personalului militar, materialelor și bunurilor. Acest pod ar oferi infrastructura cheie pentru transferul forțelor NATO din Europa de Nord către Marea Mediterană, reprezentând un avantaj major pentru mobilitatea militară. Guvernul italian subliniază că podul va permite transportul rapid al vehiculelor grele, trupelor și resurselor, atât pe cale rutieră, cât și feroviară.
Ministrul de externe, Antonio Tajani, a declarat că este important ca italienii să înțeleagă că securitatea este un concept mai larg decât simpla prezență militară. În acest context, podul este văzut ca parte integrantă a unei strategii de apărare, având în vedere că Sicilia este o platformă NATO.
În ciuda susținerii interne, rămâne incert dacă planul va fi acceptat de NATO și de Statele Unite, în special având în vedere că Strâmtoarea Messina nu face parte din coridoarele de mobilitate militară desemnate de Italia. Discuțiile pe această temă continuă, iar oficialii americani nu au oferit încă un răspuns clar la întrebările legate de acest proiect.
Planul Italiei pentru a îndeplini obiectivul NATO
Italia intenționează să considere construcția unui pod de 13,5 miliarde de euro către Sicilia ca fiind o cheltuială militară, în cadrul eforturilor de a îndeplini angajamentele NATO. Recent, un oficial a subliniat că infrastructura este esențială din perspectiva securității, afirmând că „dacă investim mai mult în securitate, unele infrastructuri strategice vor deveni parte a acestui plan de securitate”.
Matteo Salvini, ministrul italian al infrastructurii, face presiuni pentru accelerarea procesului de aprobat al proiectului, dorind să demonstreze opiniei publice că guvernul acționează. Cu toate acestea, partidele de opoziție contestă atât necesitatea construirii podului, cât și clasificarea acestuia ca o cheltuială militară. Giuseppe Antoci, membru al Parlamentului European, a declarat că această măsură este o „batjocură” la adresa cetățenilor și a angajamentelor NATO, adăugând că guvernul ar trebui să evite să se facă de râs pe plan internațional.
Criticile la adresa proiectului continuă, mulți considerând că Italia ar trebui să prioritizeze investițiile în infrastructura locală, având în vedere că Sicilia și Calabria se confruntă cu probleme majore precum lipsa unui sistem de transport eficient și infrastructură inadecvată.
Cu toate acestea, coaliția de guvernare rămâne hotărâtă să continue proiectul, iar autorizarea finală este așteptată în luna iulie. De asemenea, a fost propus ca podul să poarte numele lui Silvio Berlusconi, un fost prim-ministru cunoscut pentru controversele sale.