Rusia contestă taxarea la frontieră a carbonului impusă de UE
Rusia a depus o contestare oficială la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) privind mecanismul de taxare la frontieră a carbonului (CBAM) introdus de Uniunea Europeană. Autoritățile ruse au calificat aceste măsuri drept „discriminatorii” și „protecționiste”, afirmând că nu reprezintă măsuri autentice de protecție a mediului, ci mecanisme restrictive pentru comerț.
Contextul disputei
Taxa pe carbon la frontiera UE este programată să intre în vigoare pe 1 ianuarie 2026, aplicându-se emisiilor de CO2 din ciment, aluminiu, oțel și alte bunuri importate. Rusia a solicitat consultări cu UE, susținând că CBAM și sistemul de comercializare a emisiilor (ETS) sunt incompatibile cu mai multe acorduri OMC.
Aceasta este prima contestare majoră la adresa politicii climatice a UE la OMC și survine după ce China și aliații săi din BRICS și-au exprimat anterior îngrijorările legate de CBAM. Deși Rusia nu se află printre cele mai afectate țări de această politică, estimările sugerează că, înainte de introducerea sancțiunilor, volumul importurilor din Rusia care ar fi fost supuse CBAM era de aproximativ 8,5 miliarde de euro.
Reacția Uniunii Europene
Uniunea Europeană susține că CBAM respectă regulile OMC, având ca scop crearea unor condiții de concurență echitabile și protejarea mediului, fără a constitui bariere comerciale. Disputa dintre Rusia și UE subliniază escaladarea tensiunilor comerciale și provocările multilateralismului climatic global.
Rusia contestă taxarea carbonului la frontieră a Uniunii Europene
Rusia a depus prima contestare oficială la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) referitoare la taxarea la frontieră a carbonului impusă de Uniunea Europeană (UE), calificând această măsură drept discriminatorie și protecționistă. Această contestare vine în contextul în care Rusia este un exportator major de produse precum oțel, aluminiu și îngrășăminte, toate afectate de sistemul de taxare a emisiilor de carbon.
Detalii despre sistemul de taxare a carbonului
Sistemul de taxare a carbonului, cunoscut sub denumirea de CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), este în prezent în faza de tranziție în UE, unde importatorii trebuie să raporteze emisiile încorporate în produsele pe care le introduc. Începând cu 1 ianuarie 2026, se va trece la faza finală, în care aceștia vor fi responsabili pentru plata emisiilor încorporate în importuri.
Impactul asupra comerțului internațional
Rusia consideră că sistemul de tranzacționare a certificatelor de carbon reprezintă o subvenție la export, permițând UE să acorde certificate gratuite anumitor industrii pentru a preveni „scurgerea de emisii de carbon”. Aceasta ar putea distorsiona competitivitatea pe piața internațională, în special față de țări precum China, unde prețurile certificatelor de carbon sunt semnificativ mai mici.
Procedura de litigiu la OMC
Demersul Rusiei este un pas oficial în cadrul procedurii de litigiu la OMC, care oferă o platformă pentru dialog și soluționarea amiabilă a disputelor. Dacă negocierile nu duc la o soluție în termen de 60 de zile, Rusia poate solicita o hotărâre formală din partea unui grup de experți în litigii OMC.
Alianțe internaționale, precum blocul BASIC (Brazilia, Africa de Sud, India și China), au exprimat, de asemenea, preocupări privind măsurile de taxare a carbonului, considerându-le discriminatorii și protecționiste.
Rusia contestă taxa pe carbon la frontiera UE la OMC
Rusia a depus prima contestare oficială la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) împotriva taxării la frontiera Uniunii Europene a carbonului, pe care o consideră discriminatorie și protecționistă.
Contestația se concentrează pe mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), care impune taxe companiilor care importă mărfuri în UE. Rusia argumentează că această reglementare afectează negativ comerțul internațional și favorizează companiile europene, în detrimentul celor din țările în dezvoltare.
Executivul comunitar a propus recent modificarea acestui mecanism, având în vedere că aproximativ 97% din emisiile acoperite de CBAM sunt generate de doar 20% dintre companiile din schemă. Această propunere ar putea scuti majoritatea importatorilor de la obligațiile fiscale, stabilind un prag de 50 de tone pe an pentru a aplica taxa.
Criticile din partea partenerilor comerciali, inclusiv China, Africa de Sud și Brazilia, subliniază temerile că această taxă ar putea penaliza economiile în curs de dezvoltare, ceea ce adaugă o dimensiune semnificativă contestării Rusiei la OMC.