Prima deturnare a unui avion din istorie: Incidentul Miss Macao
În 16 iulie 1948, hidroavionul Miss Macao, un Consolidated Model 28 Catalina operat de Macau Air Transport Company, a dispărut în timpul unei călătorii de 20 de minute între Macao și Hong Kong. Aceste zboruri erau populare în acea perioadă, având în vedere că Macao era singura piață deschisă de aur din Asia de Est, iar călătoriile cu avionul erau accesibile și rapide.
Avionul transporta 27 de persoane, inclusiv doi piloți și o însoțitoare de bord. Cu toate acestea, patru dintre pasageri aveau planuri diferite. Aceștia erau hoți care, conform mărturiei unui singur supraviețuitor, Wong Yu, vânduseră tot ce aveau pentru a cumpăra biletele. Wong a fost salvat de un pescar, dar povestea sa a fost plină de neconcordanțe, ceea ce a dus autoritățile și presa să suspecteze o deturnare a avionului.
Incidentul a fost descris ca fiind „fără precedent în istoria aviației” de către ziarul China Mail, iar deturnarea a dus la prăbușirea avionului în mare. Aceasta este prima deturnare de avion documentată în istorie, marcând un moment crucial în evoluția securității aviatice.
Prima deturnare a unui avion din istorie
În istoria aviației, un eveniment notabil a avut loc când avionul Miss Macao a fost deturnat de patru teroriști. Conform istoricului Luis Andrade de Sa, în cartea sa „Aviația în Macao: O sută de ani de aventură”, după decolarea din Macao, aceștia au intrat rapid în acțiune, forțând piloții să cedeze controlul aeronavei.
Chiu Tok, liderul grupului, avea experiență de zbor, având lecții în Manila, și intenționa să preia conducerea avionului după imobilizarea piloților. Însă, el nu a anticipat că pilotul Cramer va refuza să renunțe la control și va opune rezistență. În timpul confruntării, un pasager a intervenit, iar o armă s-a descărcat accidental. McDuff l-a lovit pe Chiu Tok cu o bară de fier, dar hoții au reușit să-i împuște pe ambii piloți. Corpul lui Cramer a căzut pe joystick-ul avionului, provocând prăbușirea acestuia în Marea Chinei de Sud.
Planul teroriștilor era să redirecționeze avionul spre un oraș din provincia Guangdong, unde pasagerii urmau să fie jefuiți de bunuri și ținuți ostatici pentru răscumpărare. Deși intenția nu era ca cineva să moară, incidentul a marcat prima deturnare a unui avion din istorie, un fenomen care la vremea respectivă a fost denumit „piraterie în aer”.
Autoritățile portugheze din Macao s-au confruntat cu dificultăți în stabilirea jurisdicției, având în vedere că avionul aparținea unei companii britanice, iar pirații erau chinezi. În cele din urmă, în 1951, Wong a fost deportat în China continentală, unde a murit la scurt timp, fără a fi judecat pentru faptele sale.