Aeroportul din Zurich introduce autobuze autonome
Aeroportul din Zurich devine primul din Europa care lansează un serviciu de autobuze fără șofer, denumit Robobus, conform informațiilor furnizate de Interesting Engineering.
Aceste vehicule autonome, dezvoltate de compania chineză WeRide, au capacitatea de a transporta până la nouă pasageri și reprezintă prima implementare comercială a unei navete autonome la un aeroport european. Serviciul Robobus va fi disponibil inițial pentru angajații aeroportului pe o rută dedicată, care leagă intrarea angajaților de la poarta 101 de zona de întreținere de la poarta 130. Începerea serviciului este programată pentru primul trimestru al anului 2025.
Ruta stabilită include mai multe opriri și este proiectată astfel încât să nu traverseze căile de rulare ale avioanelor, ceea ce o face ideală pentru testarea vehiculelor autonome. Reprezentanții aeroportului din Zurich au subliniat că, datorită separării clare de operațiunile de zbor, această rută oferă condiții optime pentru utilizarea vehiculelor autonome.
La început, un șofer va fi prezent pentru a monitoriza operarea vehiculului, iar în funcție de rezultatele obținute, se va decide dacă este necesară menținerea acestuia pe durata serviciului.
Robobus este proiectat special pentru drumuri urbane deschise, fără volan, pedală de frână sau pedală de accelerație, având o rază de operare de până la 200 km și o viteză maximă de 40 km/h. Aceste autobuze autonome sunt echipate cu un sistem de percepție la 360 de grade, fără unghi mort, și pot transporta între 8 și 10 pasageri, în funcție de model.
Primul aeroport din Europa cu autobuze fără șofer
Primul aeroport din Europa care a implementat autobuze fără șofer este situat în zona parcării P2, conectând arena principală de la Roland Garros. Aceste vehicule autonome au parcurs o rută de aproape 5 km în aproximativ 12 minute, marcând astfel o etapă importantă în introducerea tehnologiei autonome pe piața europeană.
În colaborare cu WeRide, grupul Renault își propune să dezvolte o versiune localizată a autobuzului autonom Robobus, adaptată cerințelor specifice ale pieței europene. Renault estimează că cererea pentru navetele autonome în Europa va crește, ajungând la câteva mii de unități anual în următorii ani.