Primul tren electric construit de polonezi pentru România
Primul tren electric achiziționat de România a fost prezentat recent la Oradea. Acesta a fost construit de un producător polonez, respectând standardele moderne ale secolului 21, și face parte dintr-un lot de 62 de trenuri care vor circula în România în următorii ani.
Trenul electric a fost prezentat într-un terminal intermodal privat și, deși a fost transportat pe șine în România, între Arad și Bihor, linia nu este electrificată. Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, a declarat că trenul este nu doar frumos, dar și confortabil, oferind o siguranță sporită călătorilor. Bugetul total pentru acest proiect de achiziție se ridică la 1 miliard de euro, inclusiv TVA.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a menționat că 82% din fondurile pentru modernizare sunt disponibile, plus contribuția bugetului de stat, și a exprimat speranța că România va beneficia de trenuri moderne pe linile ferate. Trenul dispune de locuri pentru biciclete și cărucioare, toalete moderne, 238 de locuri pe scaune și 277 de locuri în picioare, având o viteză maximă de 160 km/h.
Hanna Wisniewska – Sîrbu, reprezentantul producătorului polonez, a subliniat că trenul este performant, ecologic și electric, fiind primul din cei 62 care urmează să fie livrați. Se speră că, începând de anul viitor, trenul va începe să circule cu pasageri în întreaga Românie.
În paralel cu achiziția trenurilor electrice, Ministerul Transporturilor derulează și contracte de reabilitare a locomotivelor și vagoanelor existente, finanțate prin PNRR. România investește și în infrastructura feroviară, pentru a permite circulația cu viteze de până la 160 km/h.