Industria aviației și provocările sustenabilității
În cadrul emisiunii Academia de Guvernanță de la Profit.ro TV, Anca Apahidean, Director IATA Europa de Est, a subliniat importanța abordării impactului asupra mediului de către industria aviației, în ciuda faptului că aceasta contribuie cu doar 2,5% la emisiile globale de carbon. Industria este frecvent criticată din cauza vizibilității și intensității mediatizării impactului său asupra mediului.
Apahidean a evidențiat că obiectivul net-zero reprezintă o necesitate esențială pentru atingerea neutralității climatice până în 2050. Aceasta a menționat că aviația a recunoscut problema de mediu și a început să facă progrese în avansul tehnologic și în introducerea de noi modalități de operare. „Net-zero este cu siguranță ‘licența noastră de supraviețuire’, pentru că, dacă nu îndeplinim această cerință de mediu, nu vom mai exista”, a afirmat Anca Apahidean.
Un aspect important menționat de Anca Apahidean este că multe companii aeriene din Europa Centrală și de Est se confruntă cu provocări din cauza nivelului de dezvoltare mai redus comparativ cu Europa de Vest. În contextul pandemiei, aceste companii au fost nevoite să depună eforturi considerabile pentru a rămâne pe piață. De asemenea, pentru a atinge obiectivul net-zero, avioanele trebuie să fie moderne și să utilizeze cele mai bune tipuri de combustibil și infrastructură.
În concluzie, tranziția către un model de aviație sustenabilă este un proces complex, dar esențial, iar utilizarea combustibilului sustenabil de aviație reprezintă un pas crucial în această direcție.
Sustenabilitatea și obiectivul net-zero în industria aviatică
Carmen Micu, CEO ENVISIA, subliniază că sustenabilitatea nu a atins încă un nivel la care să fie considerată esențială. În prezent, raportarea în domeniu se face adesea fără scopul de a genera un impact real. Anca Apahidean de la IATA adaugă că atingerea obiectivului net-zero este „licența noastră de supraviețuire”, având în vedere că nerespectarea cerințelor de mediu poate duce la dispariția companiilor din sector.
Apahidean a evidențiat că aproximativ 65% din îndeplinirea obiectivului net-zero depinde de utilizarea combustibilului sustenabil de aviație. Tehnologia disponibilă permite avioanelor să utilizeze până la 50% combustibili sustenabili, demonstrând deja că zborurile pot fi realizate în condiții de siguranță. Aceste progrese sunt esențiale pentru tranziția energetică a industriei aviatice.
Însă, pentru a atinge acest obiectiv până în 2050, infrastructura este crucială. Capacitatea spațiului aerian este limitată și nu este utilizată eficient. Proiectul european Single European Sky, destinat eficientizării rutelor de zbor, nu a reușit să îndeplinească cerințele necesare. O rută de zbor ineficientă duce la un consum crescut de combustibil și emisii de carbon inutile.
De asemenea, tranziția energetică necesită o finanțare considerabilă, estimată la 5 trilioane de dolari pentru a ajunge la net-zero până în 2050. Board-urile companiilor aeronautice joacă un rol esențial în această tranziție, iar discuțiile despre sustenabilitate trebuie integrate în funcțiile fundamentale de supraveghere și monitorizare.
Apahidean a subliniat, de asemenea, provocările legate de greenwashing, unde raportarea se face fără a urmări progresul real. Sustenabilitatea nu este percepută încă ca un fenomen clar și măsurabil în viața cotidiană, ceea ce face ca subiectul să nu fie abordat în mod consecvent.
Importanța Sustenabilității în Europa Centrală și de Est
Carmen Micu, CEO și membru fondator al ENVISIA, subliniază că, în prezent, sustenabilitatea nu a atins încă un nivel în care să fie considerată esențială. Ea dă exemple din Europa de Vest, unde sustenabilitatea este percepută ca un obiectiv real, nu doar ca un concept abstract. „Încercăm să cultivăm această abordare și în Europa Centrală și de Est, în special în România, pentru a aduce sustenabilitatea pe agenda fiecărui board și a executivului”, afirmă Micu.
Conform acesteia, este crucial ca organizațiile să stabilească obiective clare și măsurabile în domeniul sustenabilității, însoțite de un plan detaliat pentru atingerea acestora. „Transformăm sustenabilitatea dintr-un cuvânt frumos într-un element tangibil, măsurabil, pe care îl putem observa în evoluție,” completează ea.
Rolul Consiliilor de Administrație în Tranziția către Zero Emisii
Micu subliniază, de asemenea, că membrii consiliilor de administrație ale companiilor aeriene joacă un rol esențial în tranziția către zero emisii de carbon până în 2050. „Consiliile de administrație trebuie să stabilească politicile prin care directoratul va elabora procedurile de monitorizare și control ale aspectelor legate de sustenabilitate,” a declarat CEO-ul ENVISIA. Această responsabilitate este crucială pentru a asigura o angajare serioasă în direcția îndeplinirii obiectivelor de mediu.”