Rafturile cu cafea goale în Europa din cauza creșterii prețurilor
În unele părți ale Europei, retailerii, inclusiv Albert Heijn și Jumbo din Olanda, au anunțat că nu mai pun anumite produse de cafea pe rafturi din cauza renegocierii acordurilor de aprovizionare cu JDE Peet’s, un important producător de cafea. Această situație a fost observată și în supermarketurile germane, precum Edeka și Aldi Nord, conform informațiilor transmise de Bloomberg.
Creșterea drastică a prețurilor boabelor de cafea, care s-au dublat în ultimul an din cauza condițiilor meteo nefavorabile în Brazilia și Vietnam, a dus la dificultăți în lanțul de aprovizionare. Aceste majorări de prețuri afectează atât companiile de prăjire a cafelei, cât și consumatorii. De exemplu, J.M. Smucker Co. a crescut prețurile, în timp ce Nestle SA a redus dimensiunea pachetelor, iar lanțul de cafenele Pret A Manger a anulat abonamentele cu băuturi gratuite.
Distribuitorii refuză acum să accepte cererile de creștere a prețurilor din partea companiilor de prăjire a cafelei, ceea ce a dus la o lipsă temporară de produse în magazine. Analistul Cyrille Filott de la Rabobank a explicat că supermarketurile nu sunt dispuse să accepte aceste majorări.
În acest context, Jumbo a confirmat lipsa temporară a unor produse JDE, dar speră la o rezolvare rapidă a situației. Albert Heijn și-a exprimat, de asemenea, preocuparea în legătură cu disponibilitatea produselor JDE. De asemenea, lanțul online Picnic a decis să elimine brandurile JDE din oferta sa.
În Germania, s-au raportat absențe pe rafturi pentru produse de cafea, precum Jacobs, la magazinele Aldi Nord și Edeka, ceea ce reflectă impactul majorării prețurilor asupra consumatorilor.
Rafturile cu cafea goale în Europa din cauza creșterii prețurilor
În ultimele săptămâni, unele zone din Europa se confruntă cu lipsa cafelei de pe rafturi, iar aceasta se datorează în principal exploziei prețurilor. Directorul general al JDE Peet’s, Rafael Oliveira, a declarat că discuțiile cu retailerii din Țările de Jos și Germania au durat mai mult decât se aștepta, însă negocierile pentru aproximativ 80% din vânzările companiei au fost deja finalizate.
Oliveira a subliniat că majoritatea retailerilor conștientizează că prețurile cafelei sunt influențate de costurile de producție și a anticipat că majorările semnificative ale prețurilor sunt inevitabile. De asemenea, firma italiană Illycaffe SpA a avertizat că prețurile cu amănuntul ar putea crește cu până la 25% în lunile următoare, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru iubitorii de cafea în contextul crizei costului vieții.
Cyrille Filott a subliniat că, în mod cert, cafeaua va deveni mai scumpă, iar întrebarea rămâne: „Cu cât?”.