România a intrat terestru în Schengen
Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a declarat că România a așteptat această decizie timp de 13 ani și 9 luni. Dinescu a evidențiat pierderile semnificative pe care transportatorii le-au înregistrat din cauza neincluziunii în Schengen, estimând că acestea se ridică la peste 22 de miliarde de euro, din care aproximativ 2,5 miliarde au fost pierderi doar în 2023 din cauza timpilor de așteptare la vămi.
Conform lui Dinescu, transportatorii români sunt cei mai mari exportatori din industrie, depășind chiar sectorul IT, și România se situează pe locul 6 în Europa în ceea ce privește numărul de șoferi, cu 548.000 de șoferi implicați. De asemenea, el a subliniat că, deși aderarea la Schengen este o veste bună, controalele vamale vor continua, iar autoritățile române ar trebui să se pregătească pentru aceste schimbări.
Opinile transportatorilor despre intrarea în Schengen
Ion Lixandru, proprietar al companiei Camion Logistic, Romtrailer, a menționat că intrarea României în Schengen va permite transportatorilor să concureze de la egal la egal cu economiile învecinate, crescând eficiența operațiunilor și generând venituri mai mari. Aderarea va deschide, de asemenea, o nouă etapă de investiții, având în vedere planurile Uniunii Europene de relocare a sectoarelor de producție vitale în interiorul UE.
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), a afirmat că această decizie va conduce la o reducere semnificativă a timpilor de așteptare în vămile românești, care în prezent pot dura câteva zile în timpul verii. El a subliniat că intrarea în spațiul Schengen reprezintă o corectare a unei nedreptăți care a afectat atât transportatorii, cât și cetățenii României.
Intrarea României în Schengen: Impactul asupra transportatorilor
România a făcut un pas important prin intrarea terestru în spațiul Schengen, ceea ce va avea un impact semnificativ asupra transporturilor. Vasile Ștefănescu, președintele Confederației transportatorilor, a declarat că această aderare va conduce la eliminarea controlului sistematic la frontierele cu statele membre, ceea ce va reduce considerabil timpii de așteptare pentru transportatori.
„Odată cu intrarea în Schengen se elimină toți acești timpi de așteptare și nervii șoferilor”, a adăugat Ștefănescu, subliniind că transportul va deveni mult mai fluid în întreaga Europă. Chiar dacă de la 1 ianuarie vor exista controale aleatorii la granițele terestre, acestea sunt o practică obișnuită în spațiul european și nu vor afecta semnificativ activitatea transportatorilor.
Beneficiile aderării la Schengen se vor resimți și în creșterea eficienței transporturilor. Timpul redus de livrare va permite transportatorilor să efectueze mai multe curse, ceea ce ar putea conduce la câștiguri mai mari și, implicit, la salarii mai mari pentru șoferi. De asemenea, exporturile de produse vor deveni mai rapide, sprijinind astfel producătorii locali.
În concluzie, intrarea României în Schengen nu doar că va îmbunătăți experiența transportatorilor, dar va crea și noi oportunități pe piața muncii, având un impact pozitiv asupra economiei locale și naționale.