România, presată să implementeze taxa pe poluare
Guvernul României se află sub presiune să decidă până în iulie cu privire la noua taxă pe poluare, care va afecta 8 din 10 șoferi români. Marcel Boloș, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a subliniat că taxa va fi stabilită în funcție de gradul de poluare emis de vehicul, având o aplicare diferențiată începând cu 1 ianuarie 2026.
Neîndeplinirea acestei obligații poate conduce la pierderi semnificative, România riscând să piardă sute de milioane de euro din fondurile europene. Taxa pe poluare face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și este un jalon esențial, cu un impact considerabil asupra celor peste 8 milioane de vehicule din parcul auto al țării.
Principiul noii taxe
Marcel Boloș a explicat că, cu cât un vehicul este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare, în timp ce vehiculele mai puțin poluante vor beneficia de taxe reduse. Acest subiect va fi discutat și cu reprezentanții Comisiei Europene, care vor fi în România între 10 și 14 februarie.
Detalii despre aplicarea taxe
Conform unei legi adoptate în 2023, de la 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor ușoare (până la 3,5 tone), iar valoarea acesteia va depinde de categoria autovehiculului, clasa de poluare și durata utilizării drumurilor publice. Vehiculele grele vor fi taxate în funcție de kilometrii parcurși, printr-un sistem denumit TollRo. Detaliile exacte ale acestor taxe urmează să fie stabilite de Ministerul Transporturilor până în martie 2025.