România reia mega-investiția Canalul Magistral Siret – Bărăgan
Canalul Magistral Siret – Bărăgan, un proiect inițiat în perioada comunistă în anul 1986, se pregătește să fie reluat. Acesta este situat pe râul Siret, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu, având o lungime planificată de 198 de kilometri. Scopul principal al construcției este de a aduce beneficii economice semnificative, printre care asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscului de inundații în lunca Siretului și utilizarea canalului ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
Proiectul a fost întârziat mulți ani, iar în 2012, s-a estimat că pentru finalizarea sa ar fi necesară o investiție de 3,5 miliarde de euro, ceea ce ar permite irigarea a 10% din terenul agricol al României. De-a lungul timpului, lucrările au intrat într-un proces de degradare, necesitând intervenții de reabilitare și modernizare.
Recent, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuț Barbu, a anunțat că contractul pentru reluarea lucrărilor la canal va fi semnat în maxim o săptămână, iar lucrările vor demara în termen de două luni. De asemenea, la finalul lunii februarie, ministrul a menționat că există credite de angajament pentru infrastructura principală de irigații, inclusiv pentru Canalul Siret – Bărăgan, în valoare de 2,8 miliarde de lei, și un miliard de euro pentru cele 41 de amenajări aflate în lucru.
Conform Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv de investiții va permite irigarea eficientă a suprafețelor agricole, datorită sistemului gravitațional de aducțiune a apei. Actualmente, proiectul se află în etapa I, care vizează primii 23 km din tronsonul I, cu o lungime totală de 50 km, situat în județul Vrancea.