Șantierul Damen Mangalia implementează măsuri de stabilizare financiară
Conducerea Șantierului Naval Damen Mangalia a anunțat o serie de măsuri menite să stabilizeze situația financiară și să reînvie activitatea economică, în urma provocărilor recente. Peste 800 de angajați vor primi salariile în două tranșe, similar modelului utilizat anterior: 60% din sumă va fi plătită între 12 și 16 mai, iar restul de 40% în perioada 26-30 mai.
Fondurile necesare acestor plăți au fost obținute din recuperarea unor creanțe și încasarea avansurilor de la clienți. Conducerea se angajează să mențină un dialog constant cu partenerii comerciali pentru a asigura continuitatea activității în șantier.
Negocieri cu un nou investitor pentru menținerea activității
Recent, Profit.ro a raportat că Guvernul român este în negocieri avansate cu un potențial investitor care intenționează să închirieze atât angajații, cât și facilitățile din Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia. Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a subliniat că acest investitor va opera în șantier, asigurând astfel menținerea activității economice și plata salariilor angajaților.
Ministrul a menționat că discuțiile cu potențialul investitor au fost frecvente și că se caută soluții împreună cu administratorul judiciar, care gestionează în prezent societatea din Mangalia. De asemenea, s-a convenit o negociere directă cu investitorul pentru preluarea activelor și datoriilor, în contextul ieșirii Damen Holding din acționariatul șantierului naval.
Măsuri de stabilizare la Șantierul Damen Mangalia
La șantierul naval de la Mangalia, statul român deține o participație majoritară de 51%, în timp ce compania olandeză Damen are 49% din acțiuni. Recent, s-a convenit între acționari să se discute despre un exit al Damen Holding, care este acționar minoritar, printr-o negociere directă cu un potențial investitor pentru preluarea activelor și datoriilor.
În prezent, șantierul se confruntă cu o situație critică, având în vedere că este în insolvență. Peste 200 de angajați vor fi concediați începând cu data de 28 februarie, iar pentru restul angajaților, care numără peste 1.000 de persoane, sistemul de șomaj tehnic a fost prelungit până pe 31 mai. Liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă, a solicitat autorităților să găsească soluții pentru reluarea activității și pentru a depăși blocajul existent, care durează de un an și jumătate.
Declarațiile sindicatelor sugerează că discuțiile între acționari nu avansează, iar lipsa unor informații clare din partea acestora generează incertitudine. Deși s-a convenit în principiu asupra necesității de a ceda contractul de asociere, detaliile ieșirii Damen din afacere rămân neclare. Această situație afectează grav angajații și viitorul șantierului naval.
Șantierul Damen Mangalia și măsurile de stabilizare
Administratorul șantierului Damen Mangalia, Gobeajă, a anunțat că perioada de șomaj tehnic pentru cei peste o mie de salariați va fi extinsă până pe 31 mai. Deciziile de concediere au fost emise și nu au fost anulate, iar pe 27 februarie va fi ultima zi de preaviz. Contractele de muncă vor înceta efectiv pe 28 februarie, din motive neimputabile salariaților, datorită restructurării și desființării posturilor.
Gobeajă a subliniat că angajații au sperat la o soluție după protestul din 7 februarie, dar nu s-a concretizat nimic. În acest context, Sindicatul Navalistul a solicitat sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, cerând ca Damen Holding BV să își asume responsabilitatea pentru redresarea șantierului. Cu toate acestea, ambasa a răspuns că nu poate interveni, în ciuda participării la evenimente organizate de Damen în România.
În cazul în care situația nu se îmbunătățește, sindicaliștii au planificat un protest pe 7 martie în fața ambasadei, iar o delegație a salariaților intenționează să se deplaseze în Olanda pentru a picheta sediul companiei Damen. Gobeajă a evidențiat că tensiunile dintre acționari au contribuit la situația dificilă a șantierului, subliniind lipsa de încredere și colaborare între aceștia.
Șantierul Damen Mangalia lansează măsuri de stabilizare
În anul 2023, grupul Damen a emis o notificare de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018 cu statul român, invocând anularea cadrului juridic necesar pentru funcționarea asocierii, ca urmare a adoptării Legii nr. 187/2023. Această decizie a dus la cererea de insolvență pentru Damen Shipyards Mangalia, procedura fiind deschisă de Tribunalul Constanța pe 19 iunie 2024.
În 2018, Damen a achiziționat pachetul majoritar de acțiuni de la compania coreeană Daewoo, acceptând să cedeze statului român 2% din acțiuni pentru a deveni acționar majoritar, având astfel 51% din companie. Această asociere a fost condiționată de menținerea controlului operațional și managerial al șantierului de către partenerul olandez.
România discută cu alt investitor
În contextul actual, discuțiile cu alți investitori sunt esențiale pentru viitorul Șantierului Damen Mangalia, având în vedere situația de instabilitate generată de recentele schimbări legislative și deciziile luate de Damen.